Kilpailu- ja kuluttajavirasto julkaisi tällä viikolla tiedotteen ja ohjeistuksen blogeissa tapahtuvasta mainonnasta. Tässä blogiartikkelissa käydään läpi, millaista on blogeissa tapahtuva mainonta ja mitä ohjeistus tarkoittaa mainostajan, sekä bloginpitäjän näkökulmasta.

Blogimainonta

Blogimarkkinointia ja -mainontaa voidaan tehdä usealla eri tavalla.

  1. Yritys lähettää tuotteita bloggaajille kysymättä ja toivoo, että he kirjoittaisivat niistä esimerkiksi arvostelun ja linkittäisivät yrityksen sivuille tai verkkokauppaan.
  2. Yritys kontaktoi blogin pitäjiä etukäteen ja sopii yhteistyöstä. Joskus sopimukset sisältävät ainoastaan tuotteita, mutta joskus bloggaajat saavat palkkioksi myös rahaa.
  3. Bloggaaja itse pystyttää mainospaikat blogiinsa ja myy ne erilaisten mainosverkostojen avulla (esimerkiksi Googlen Adsense). Mainospaikkoihin sinänsä ohje ei puutu, sillä ne ovat yleensä tunnistettavissa mainoksiksi, koska ne erottuvat yleensä itse sisällöstä.

Blogimainonta on perinteisimmin ollut siis tuotekokeiluja / testauksia tai esimerkiksi blogin lukijoille toteutettavia arvontoja. Blogimainonta on toimiva ratkaisu esimerkiksi uusien tuotteiden julkaisuun, sillä tietystä aiheesta kirjoittavalla bloggarilla voi olla tuhansia lukijoita, jotka ovat uuden tuotteen kohderyhmää.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Yrityksen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että kun he lähettelevät tuotepaketteja tai sopivat yhteistyöstä bloggareiden kanssa niin heidän tulee ohjeistaa bloggaajia kertomaan yhteistyöstä ja heidän saamista eduista. Suosittelen laittamaan ihan ohjeistuksen vaikka paketin mukaan tai sopimaan asian muulla tavoin etukäteen, sillä tämä asia on yrityksen vastuulla. Bloggaajan on mainittava tuotteiden yhteydessä yrityksen nimi ja että tuotteet on saatu lahjaksi tai arvosteltavaksi. Tässä vielä suora lainaus kuluttaja-asiamies Päivi Hentuselta:

Blogin lukijalle ei saa jäädä epäselväksi, milloin kyseessä on bloggaajan oma mielipide ja milloin yrityksen maksama mainos. Yritys ei voi pyytää, että bloggaaja kirjoittaa sen tuotteesta tai palvelusta ilman, että mainitsee saaneensa yritykseltä palkkion tai tuotelahjan

Bloggari voi toteuttaa maininnan esimerkiksi näin:

  1. Sain viikko sitten paketin xxxxx Oy:ltä. Paketissa oli lähetetty minulle arvosteltavaksi ja testattavaksi uusia hiustuotteita Ruskilta ja Schwarzkopfilta.
  2. Tämä kirjoitus on tehty yhteistyössä yrityksen xxxx Oy kanssa.
  3. Tämän kirjoituksen tuotteet on sponsoroinut yritys x.

Selkeimpiä asiakkaan näkökulmasta ovat vaihtoehdot 2 ja 3, mutta itse pyrkisin ohjeistamaan vaihtoehdon 1 mukaisesti, koska siinä asia on hieman lievemmin sanottu, mutta käy kuitenkin selkeästi ilmi. Täytyy muistaa, että ohjeistuksessa mainitaan myös, että pelkkä blogin alussa ollut maininta ei piisaa, vaan viittaus markkinoivaan yritykseen on oltava aina kun tuotteet mainitaan.

Entä jos blogi on kokonaan yrityksen ylläpitämä?

Ohjeistuksessa on myös selkeä linjaus yrityksen omien blogien pitämiseen:

Yrityksellä voi olla verkkosivuillaan oma blogi, jossa on esimerkiksi reseptejä, joissa käytetään yrityksen valmisteita. Tällöin blogista tulee käydä selkeästi ilmi sen ylläpitäjänä toimiva yritys. Yritys ei voi valjastaa työntekijöitään mainostamaan tuotteitaan minkäänlaisissa yhteyksissä yksityishenkilöiksi tekeytymällä.

Ohjeessa ei sen tarkemmin määritellä, mitä tarkoittaa selkeästi, mutta esimerkiksi tässä meidän blogimme tapauksessa tuskin isompia disclaimereita enää tarvitsee lisätä. Värimaailma, logot jne. toimivat hyvinä elementteinä tähän, mikäli sivusto on ihan oman erillisen domainin alla.

Bloggaajille

Bloggarin vastuu on noudattaa yrityksen antamia ohjeita, ettei piilomarkkinointia tapahdu. Yksi haaste minkä tämä väkisin tuo on, että menettääkö bloggaaja ”aitouttaan” ja pidetäänkö häntä vähemmän merkittävänä, kun hän joutuu ilmoittamaan entistä selkeämmin, että kyseessä onkin mainontaa? Mitä mieltä olette lukijat?

Jos olet täysin harrastepohjalta blogia pitävä, niin tämä uusi ohjeistus ei tuo sinulle juurikaan muutosta, sillä harrastelijabloggaajille ohjeessa on erikseen kohta:

”Blogin pitäjä voi olla myös kuluttaja, jolle bloggaaminen on harrastustoimintaa eikä elinkeino. Tällöin toimintaa ei arvioida kuluttajansuojalain nojalla, mutta tästä huolimatta bloggaajan on hyvä ottaa huomioon mainonnan tunnistettavuutta koskevat säännökset, koska lukija ei muuten voi välttyä piilomainonnalta.”

Tiivistelmä ja kolme steppiä yrityksesi harjoittaessa blogimainontaa

  1. Ohjeista aina bloggaajia ylläolevalla tavalla.
  2. Seuraa myös, että bloggaajat toimivat ohjeen mukaan.
  3. Jos pidät omaa yritysblogia, niin varmistu että lukijat tunnistavat sen yrityksesi blogiksi.