Tämä viikko on ollut hurja Facebook-markkinoijan näkökulmasta. Usean tuotteen mainokset tulivat avoimiksi kaikille mainostajille ja nyt Facebook on vieläpä julkaissut, että Dynaamiset Facebook-mainokset tulevat pikkuhiljaa mainostajien käyttöön ilman FBX:ään tai kolmannen osapuolen työkaluja, suoraan POWER EDITORIIN. Valitettavasti aikataulusta minulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta tässä blogissa lyhyesti mistä on kyse.

Dynaamiset Facebook-mainokset (Facebook Dynamic Products Ads)

Dynaamiset Facebook-mainokset mahdollistavat verkkokauppiaille loistavan tavan mainostaa kaikkia tuotteitaan eri laitteilla Facebookissa. Tässä pointteja Facebookin sivuilta:

  • Skaalaa ja automatisoi: Voit mainostaa kaikkia tuotteitasi omilla uniikeilla teksteillä ja kuvilla ilman, että joudut tekemään mainokset yksitellen.
  • Mainokset ovat aina päällä: Tee kampanja ja tavoitat jatkuvasti ihmisiä tuotteillasi.
  • Ristiinmainonta laitteiden välillä: Tavoitat ihmiset mainoksillasi kaikilla eri laitteilla riippumatta siitä, millä laitteella käyttäjä on ensimmäisenä käynyt sivuillasi.
  • Näytä mainoksia, joista käyttäjäsi ovat oikeasti kiinnostuneita.

Miten Dynaamiset mainokset toimivat?

  1. Ensiksi ladataan tuotekatalogi Power Editorin kautta. Tuotekatalogissa on tuotteet, joita haluat mainostaa Facebookissa. Jokaiselle tuotteelle täytyy laittaa tietyt ominaisuudet, joiden mukaan mainonta tehdään (ominaisuuksia mm. tuotenumero, nimi, kuvaus, laskeutumissivun url, kuvan url, saatavuus jne.).
  2. Asenna sivuillesi Mukautettuja kohderyhmiä keräävä pikseli (vaatii hieman muokkausta, jotta ostot jne. saadaan tilastoitua)
  3. Tee dynaaminen mainospohja (alla esimerkki Facebookin sivuilta). Facebook tekee mainokset pohjan mukaisesti. Voit myös määrittää haluatko mainostaa tuotteita yksittäin vain useamman tuotteen mainoksissa.
  4. Aloita mainonta. Kun ihmiset käyvät sivuillasi ja katsovat tuotteitasi heille aletaan automaattisesti näyttämään ko. tuotteiden mainoksia. Esimerkiksi jos joku katsoo sivuiltasi vaikka Nike Free Run 3.0 kenkiä niin hänelle näytetään ko. tuotteesta mainos tai tuotteeseen liittyviä tuotteita kun he seuraavan kerran palaavat Facebooiin. Facebook lupaa, että Dynaamiset tuotemainokset pystyvät ottamaan huomioon mm. varastosaldot ja hinnanmuutokset. Lisäksi mainokset tunnistavat jos käyttäjä on tehnyt jo oston ko. tuotteesta.

Esimerkki mainospohjasta.

Esimerkki dynaamisesta mainoksesta.

Kenelle Dynaamiset mainokset ovat?

Kunhan mainokset rantautuvat Suomeen ja suomalaisille mainostileille niin dynaamiset Facebook-mainokset tuovat oivan lisän KAIKILLE VERKKOKAUPOILLE ilman FBX:n tai kolmannen osapuolen mainostyökaluja. Kun saamme omille tileillemme käyttöön dynaamiset mainokset niin julkaisemme lisää tietoa ja kokemuksia mainonnasta. Ja kun mainonta saadaan käyntiin niin autamme verkkokauppiaita mielellämme hyödyntämään uutta työkalua.

– Matti