Jälleen vuosi vaihtui, mutta vieläkään Facebook-markkinointi ei jää unholaan. Kun haluat tehdä laadukkaampaa Facebook-mainontaa tai enemmän kauppaa Facebook-mainoksilla niin lue tämä artikkeli! Tässä blogissa kerron lyhyesti Facebook -mainosten Custom Audienceista eli mukautetuista kohderyhmistä.

Mitä ovat Facebookin mukautetut kohderyhmät?

Facebookin mukautetut kohderyhmät ovat tehokas tapa kohdistaa Facebook-mainontaa. Mukautettuja kohderyhmiä voi tehdä:

  1. Sähköpostiosoitteista – eli jos olet tehnyt kampanjan ja kerännyt paljon sähköpostiosoitteita tai haluat markkinoida verkkokauppasi asiakaslistoille, niin voit syöttää listat Facebookiin ja aloittaa mainonnan.
  2. Puhelinnumeroista – jos sinulla on isot listat asiakkaitesi puhelinnumeroita niin voit tehdä näistä kohderyhmän. Kokemuksemme mukaan puhelinnumerot menevät huonommalla prosentilla ”läpi” kuin sähköpostilistat.
  3. Facebook ID:istä eli jos sinulla on ollut oma sovellus, jolla olet pyytänyt käyttäjien tietoja, niin näistä käyttäjistä voit tehdä kohderyhmän.
  4. Sivustosi vierailijoista – koko sivuston tai tiettyjen sivujen kävijöistä. Toisin sanoen voit tehdä uudelleenmarkkinointia sivukävijöillesi tai vaikka verkkokaupan tapauksessa ihmisille, jotka ovat jättäneet ostamatta. Vaatii Facebook-pikselin asentamisen sivuille.

Muutamia rajoituksia / huomioita

  • Vaatii VÄHINTÄÄN 20 ihmisen listan / kohderyhmän ja tämäkin on todella pieni.
  • Maililistat ja puhelinnumerot vaativat, että ihminen on ilmoittanut ko. numeron tai mailin Facebookiin, joten jos sinulla on esimerkiksi 10 000 käyttäjän lista niin niistä läpi menee yleensä 3000-8000.
  • Sivukävijät voidaan rajata mm. url parametreillä – esimerkiksi kaikki kävijät, jotka ovat käyneet urlissa jossa on sama ”verkkokauppa”. Kävijät voidaan kerätä niinkin kaukaa kuin 180 päivää.

Okei nyt on listat haalittu kasaan ja syötetty Facebookiin tai asennettu pikselit. Kohdistaminen ei lopu vielä! Tämän lisäksi voit rajata kohderyhmääsi normaaleilla Facebookin parametreillä eli esimerkiksi iällä, sukupuolella ja kaupungilla. Eikö ole aika hienoa? Muista toki, että listojen koko tulee olla tarpeeksi iso, jotta on mitään järkeä rajailla hirveästi.

Esimerkki mukautettujen kohderyhmien käytöstä

Teet sähköpostikampanjan listoillesi ja tavoitteenasi on saada pikaoppaan latauksia. Avausprosenttisi on olleet esimerkiksi 20-30 % luokkaa. Tee samoille listoille Facebook-kampanja tukemaan tavoitteitasi. Samalla voit kerätä kaikki sivulla käyneet ihmiset ja tehdä kohderyhmän kävijöistä, jotka EIVÄT ladanneet opasta ja koittaa tavoittaa heidät uudelleen.

Miksi sinun pitäisi käyttää mukautettuja kohderyhmiä?

  1. Saat suuremman hyödyn a) olemassa olevista listoistasi b) verkkosivuliikenteestäsi.
  2. Liikenne on pääsääntöisesti tehokkaampaa ja EDULLISEMPAA / saa aikaan enemmän konversioita.
  3. Voit tehdä lookalike -yleisöjä. Näistä kerron lisää seuraavassa blogissa.
  4. Voit tehdä uudelleenmarkkinointia ja kalastaa menetetyt asiakkaat takaisin.

Kun haluat tietää lisää mukautetuista kohderyhmistä Facebook-mainonnassa tai aloittaa mainonnan niin ota yhteyttä! Autamme mielellämme.

PS. Kun haluat lisää vinkkejä Facebook-mainontaan ja markkinointiin niin lataa veloitukseton Facebook-markkinoinnin pikaopas:

facebook-mainonnan pikaopasLataa pikaopas