Facebook julkaisi hashtagit, oletko valmis?

Facebook teki tänään ison uudistuksen. Siis todella ison. Tätä uudistusta voidaan verrata jopa Facebook-seinän kokoiseen uudistukseen (se profiilisi alue, johon kaverit voi jättää viestejä).

Facebook ottaa hashtagit virallisesti käyttöön.

Ja jos Facebookin virallinen tiedotusväylä ei saa sinua vielä uskomaan tätä, niin myös Facebookin Help Centeristä löytyy jo ohjeet hashtagien käyttöön.

Miksi hashtagit?

Kaikki muut kanavat käyttävät jo niitä. Instagram ja Twitter jopa on rakennettu kokonaan hashtagien ympärille. Ja kun käyttäjät ovat alkaneet julkaista viestejään monikanavaisesti, myös Facebookissa on hashtagit alkanut yleistymään. On vain luonollista, että ne otetaan virallisesti mukaan.

Instagram ja Twitter ovat viime vuosina tulleet rytinällä myös Suomeen, eikä hashtagit varmasti ole vieras käsite. Varsinkaan, kun molemmat on otettu käyttöön myös perinteisessä mediassa (Putous, MM-kisat…)

Jos et ole kuitenkaan ite vielä käyttänyt hashtageja, niin alla muutamat vinkit.

 

Kuinka käytät hashtagia?

Yksinkertaisesti hashtagit kerää yhteen kaikki samalla tägillä merkityt julkiset päivitykset. Niiden avulla voidaan liittää samaan ketjuun avoimia keskusteluja, kuvia tai linkkejä eri aihepiireihin. Alla lista hashtagin perusteista:

  1. Hashtag muodostuu automaattisesti kun lisäät sanan eteen risuaidan (#).
    Esimerkiksi #uusmedia.
  2. Hashtag on pötkö tekstiä, eikä voi sisältää merkkejä tai välilyöntejä.
    Esimerkiksi #bgh-uusmedia ei toimi, vaan väliviiva katkaisee hashtagin.
  3. Hashtagit lisätään yleensä viestin loppuun. Silloin ne pitävät itse pääviestin siistinä ja helposti luettavana. #vinkki
  4. Kokeneet käyttäjät saattavat laittaa #Twitter:issä hashtageja myös keskellä lausetta. Tämä johtuu siitä, että Twitterissä viestien pituus on rajoitettu 140 merkkiin. #Facebook’issa samaa rajoitetta ei ole, joten voit rauhassa jättää hashtagit myös viestin loppuun.
  5. Älä käytä tuhottoman montaa hashtagia kerralla. Käytä mieluusti vain muutamaa hashtagia kerrallaan. Jos sinulla alkaa olemaan hashtageja enemmän kuin lauseita niin tiedät menneesi liian pitkälle.

 

3 vinkkiä hashtagien käyttöön markkinoinnissa

  1. Luo brändillesi virallinen hashtag ja mainosta sitä. Mainosta sitä niin perkeleesti.
    Näin saat koottua kaiken sisällön helposti löydettäväksi yhteen paikkaan. Virallisen hashtagin kautta voit tarkkailla puhetta brändistäsi.
  2. Ota kantaa ja osallistu keskusteluun. Älä pelkästään jää sivusta seuraajaksi vaan osallistu myös keskusteluun.
  3. Myös vanhat muista kanavista tulleen sisällön hashtagit toimivat. Nyt voit siis hyödyntää tehokkaasti myös  Twitterin ja Instagramista jaettua materiaalia.

 

Hashtagin käyttöön liittyy paljon myös syvempiä tekniikoita ja käytänteitä. Niitä ei kuitenkaan yhdessä blogipostauksessa käydä lävitse.

Sen verran voin kuitenkin vielä sanoa, että hashtagien ylläpitämiseen kannattaa olla oma suunitelma. Sellainen suunitelma, jossa käydään läpi mitenkä hyödynnät hashtagia nyt ja miten vuoden päästä, mistä aiheista puhut, miten kannustat muita puhumaan ja miten saat ylipäätään hashtagin lanseerattua.

Apua Facebook-markkinointiin? Ota meihin yhteyttä ja katsotaan miten teidän sosiaalisen median markkinoinnista saadaan koko potentiaali irti. Klikkaa tästä!