Kuten keväällä jo huomattiin niin Facebook on lähtenyt kehittämään mainostyökaluaan entistä kiihtyvämmällä tahdilla. Nyt uutuutena tuli myös Suomeen Liidinhankintamainokset (Lead Generation Ads). Nämä ovat pääasiallisesti mobiililaitteille suunnattuja mainoksia.

Mistä Liidinhankintamainoksissa on kyse?

Facebook haluaa helpottaa yritysten tapaa kerätä liidejä kuten esimerkiksi sähköpostiosoitteita. Liidinhankintamainoksilla voit:

  • Pyytää lataamaan jotain
  • Pyytää asiakasta tarttumaan tarjoukseen
  • Pyytää katsomaan lisää aiheesta
  • Pyytää kirjautumaan
  • Pyytää liittymään sähköpostilistalle

Esimerkki mainoksesta (Facebookin omat elementit näkyvät aina kullakin kielellä, minulla englanti):

Facebook liidinhankintamainos

Liidimainokset toimivat niin, että ensiksi sinulla on mainosteksti, jossa on call to action (joku ylläolevista) ja tämän jälkeen käyttäjällä avautuu lomake, jossa on valmiiksi syötettynä mm. nimi ja sähköposti. Lomakkeessa voit kysyä myös lisää kysymyksiä tai pyytää lisätietoja eri kriteereillä. Katso alla oleva kuva:

Facebook liidimainokset

Lisäksi voit tehdä täysin vapaavalintaisia kysymyksiä.

Käytännössä:

Ennen liidinhankintamainoksia liidienkeruu Facebookissa noudatti yleensä tätä kaavaa:

  1. Tee linkkimainos, jonka tavoitteena on, että käyttäjä klikkaa mainosta
  2. Ohjaa linkistä esimerkiksi omille verkkosivuille
  3. Toivo, että käyttäjä täyttää lomakkeen tai tekee halutun toimenpiteen

Mitkä ovat tämän tavan haasteet?

  1. Osa käyttäjistä ei halua poistua Facebookista
  2. Sivustosi saattaa latautua hitaasti tai siinä saattaa olla jotain muita ongelmia (esimerkiksi sekava laskeutumissivu)
  3. Saatat pyytää helposti turhaa tietoa

Liidimainoksilla käyttäjän on todella helppo jättää tietonsa, sillä tiedot tulevat suoraan Facebookin tiedoista. Tästä syystä mainostajan täytyy hyväksyä käyttäjäehdot ja julkaista myös omilla sivuillaan selkeä rekisteriseloste.

Miten voit hyödyntää liidienhankintamainoksia?

Valitettavasti kokemuksia ei ole meillekään vielä kerennyt hirveästi kertymään (nyt pyörii jo tosin muutamat kampanjat), mutta liidimainontaa kannattaa joka tapauksessa kokeilla ja seurata miten sen tulokset (konversio, hinta) eroavat Facebookin konversiomainonnasta ja verkkosivuklikkimainonnasta. Tässä ainakin muutama käyttötarkoitus:

  1. Sähköpostilistojen kasvattaminen
  2. Pikaoppaiden lataukset
  3. Hyvien liidien kerääminen omilla kriteereillä
  4. Muutaman tarkentavat kysymyksen jälkeen suoraan tarjoukseen johtavan liidin keruu
  5. Muuta?

Kerro sinäkin omat ajatukset ja kokeile ihmeessä liidienhankintamainontaa!

– Matti