Facebook julkaisi uuden mittarin mainostyökaluihinsa, Relevance Scoren. Tämä artikkeli avaa asiaa (valitettavasti en keksinyt hyvää suomenkielistä termiä, Googlella on laatupisteet, jota voi hieman verrata tähän).

Facebookin mukaan Relevance Score lasketaan  mainokselle oletetusta positiivisesta ja negatiivisestä palautteesta, jota mainos saa kohdeyleisöltään. Mitä enemmän Facebook olettaa mainoksen saavan positiivisia kanssakäymisiä (interactions), sitä suurempi on mainoksen Relevance Score (positiiviset indikaattorit vaihtelevat mainosten tavoitteen mukaan, mutta ne sisältävät mm. konversiot, videon näyttökerrat jne.). Mitä useammin mainos oletetaan piilotettavan, sen huonompi tulee olemaan Relevance Score.

Toimintalogiikka

Asteikko on 1-10 ja mitä suurempi luku on niin sitä paremman Relevance Scoren mainos saa. Facebookin mukaan: mitä korkeamman ad relevance scoren mainos saa niin sitä vähemmän se mainostaminen maksaa. Facebook haluaa näyttää oikeaa sisältöä oikeille kohderyhmille. Eli jos saat hyvän Ad Relevance Scoren niin mainontasi tulee olemaan todennäköisesti halvempaa ja tehokkaampaa.

Ad Relevance Scoren avulla

  1. Voit testata tekstejä ja kuvia ennen kampanjan aloitusta –> voit testata erilaisia mainoksia eri teksteillä ja kuvilla, sekä yleisöillä ja katsoa mitkä yhdistelmät antavat parhaat pisteet.
  2. Voit optimoida meneillään olevia kampanjoita. Jos Ad Relevance Score alkaa laskea niin voit ehkä päätellä, että mainoksen tekstejä tai kuvaa pitää muuttaa tai kohdeyleisöä vaihtaa.

Miten Ad Relevance Scorea kannattaa käyttää?

  1. Älä käytä päämittarinasi, tärkein tavoite on asettamasi (konversio, liidi, ostos jne.). Toisin sanoen jos mainoksesi tuottaa edelleen kauppaa hyvin ja Ad Relevance score näyttää 3:a niin ei välttämättä kannata muuttaa mitään.
  2. Voit tuunata mainoksiasi tehokkaammaksi, testata. Saatat saada halvempaa liikennettä.
  3. Oppimiseen. Testaa miten mainoksesi copy ja kuvat toimivat eri kohderyhmiin. Katso saatko halvempaa liikennettä.

Lyhyesti: Ad Relevance Score auttaa mainonnan optimoinnissa eri kohderyhmille. Testaa, optimoi ja opi.