Jos käytät Facebook-mainontaa, niin tiedätkö tuoko se tuloksia? Vai käytätkö vain rahaa, koska ”Kyllähän Facebookissa pitää mainostaa”. Toivottavasti seuraat ainakin Google Analyticsista esimerkiksi verkkokauppasi Facebookin kautta tullutta kauppaa tai sivujesi yhteydenottoja. Mutta tiesitkö, että myös Facebook-mainoksien omilla työkaluilla voit mitata markkinoinnin ROI:ta. Tässä blogissa kerrotaan hieman enemmän asiasta nimeltä Conversion pixel (Konversiopikseli).

Mikä on Conversion Pixel?

Conversion Pixel (konversiopikseli) on Facebook-mainosten työkalu, jolla voit seurata Facebookin ulkopuolella (esimerkiksi internetsivuillasi) tapahtuvia konversioita, jotka ovat seurauksia Facebook-mainoksista. Eli jos käytät Facebook-mainontaa sivuillesi niin jatka lukemista.

Konversioita voivat olla sivuillesi saapuminen, tuotteen laittaminen ostoskoriin tai esimerkiksi tietyn sivun näkeminen.  Voit laittaa Facebookin konversioseurannan käytännössä ihan mille vain sivullesi. Lisäksi tässä on ROI:n mittaamisen lisäksi toinen mahtava juttu – asia nimeltä oCPM eli Optimized CPM (tuhat mainosnäyttöä). Kun sivuillasi on FB:n konversionseuranta niin Facebook alkaa näyttämään mainoksia ihmisille, jotka todennäköisimmin tekevät halutun toiminnon (esimerkiksi oston). Konversiopikseleitä voi (ja kannattaa) olla useita, mikäli haluat useita eri konversioita. Muista vain järkevä ja looginen nimeäminen.

Kuinka saan asennettua Conversion Pixelin sivuilleni?

  1. Mene Facebookin mainoksien hallintaan (www.facebook.com/ads/manage)
  2. Valitse vasemmalta Konvertoinninseuranta
  3. Luo konversiopikseli ja valitse sopiva pikselityyppi: kassalle siiryminen, rekisteröityminen, liidi, tietyn sivun näyttö, ostoskoriin laittaminen tai muu konversio
  4. Tee uusi pikseli ja asenna se sivuillesi Facebookin ohjeiden mukaisesti <head> tagien väliin.

Aluksi Facebook näyttää pikselin tilaksi ”Ei aktiivinen”, koska koodi täytyy nähdä ihmisen toimesta, eli jonkun pitää konvertoitua –> tee siis niin, että asenna koodi ja lataa sen jälkeen sivu uusiksi selaimessa -> tilan pitäisi muuttua ”aktiiviseksi”.

Älä laita koodia laskeutumissivullesi tai kaikille sivuillesi, vaan ainoastaan sivuille jossa tapahtuma on viety loppuun ja olet saanut kauppaa tai liidin.

Entä seuraavaksi?

Nyt olet saanut asennettua konversiopikselin, mutta se yksinään ei riitä! Sinun tulee muuttaa mainoksiasi niin, että niissä on konversioseuranta päällä. Laitan tähän helpomman tavan ohjeet eli Facebookin normaalilla mainostyökalulla mainosten muuttamisen (mikäli käytät Power Editoria, niin ota yhteyttä niin autan sen kanssa).

  1. ”Luo uusi mainos” (tottakai voit myös muokata vanhoja)
  2. Valitse aukeavasta valikosta Sivustokonversiot
  3. Kirjoita sivustosi osoite jota mainostetaan
  4. Valitse haluttu konversio ja paina Jatka
  5. Tee mainos normaalisti

Mistä näen tulokset?

Konversiot näet mainosten hallinnasta kunkin kampanjasi kohdasta Tulokset. Kampanjan tehokkuutta ja mielekkyyttä voit arvioida myös vertaamalla raportista suoraan konversioiden hintaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä jos olette laskeneet yrityksessäsi liidin hankinnan keskihinnaksi esimerkiksi 15 euroa, niin ei siitä kannata Facebookissakaan normaalitilanteessa enempää maksaa.

Sitten ei muuta kuin mittaamaan ja analysoimaan tuloksia, sekä optimoimaan kampanjoita! Mikäli tarvitset näissä asioissa apua, niin älä epäröi ottaa yhteyttä ja kysyä – voit jättää kysymyksen myös kommentteihin!

– Matti