Facebook tekee koko ajan töitä parantaakseen mainonnan kohdistuksiaan. Huhtikuussa uutuutena on tullut postinumeron (ja osoitteen) perusteella kohdistaminen. Valitettavasti Suomessa toistaiseksi kohdistusvaihtoehdot rajoittuvat kokemuksiemme mukaan nimenomaan pelkästään postinumeroon, sillä osoitteilla en ole vielä yleisöjä saanut luotua. Tämäkin tulee varmasti muuttumaan lähiviikkoina!

Postinumeroilla kohdistaminen

Mainontaa voit tehdä Facebookin normaalityökalun puolella tai PowerEditorissa.

Syötät vain kohtaan Locations / Sijainnit haluamasi postinumeron:

Facebook mainonta - postinumerolla kohdistaminen

Yllä on syötettynä Keuruun ja Punavuoren postinumerot. Tähän kohtaan syötetään tulevaisuudessa myös osoitteet. Osoitteita käytetäessä tulee vaihtoehdoiksi lisätä säde, jolla mainontaa tehdään – postinumeroilla sitä ei tule. Voit myös poistaa joitain postinumeroita mainonnasta.

Lisäksi voit valita teetkö mainontaa:

  1. Kaikille, jotka asuvat tai ovat käymässä postinumeron alueella.
  2. Ainoastaan ihmisille, jotka asuvat tällä alueella
  3. Ihmisille, jotka ovat käyneet (ovat) alueella.
  4. Ihmisille, jotka ovat käymässä alueella, mutta asuvat yli 100 mailin (noin 160 km) päässä.

Mistä data on peräisin? Facebook kerää sinusta sijaintidataa välittämättä siitä, että jaatko oman sijaintisi.

Mihin postinumeroilla kohdistamista voi käyttää?

Tässä muutama esimerkkiä Facebook-mainonnan postinumerolla kohdistamisesta:

Ravintola

Pidät ravintolaasi esimerkiksi Punavuoressa ja olet päättänyt sijoittaa rahaa Facebook-mainontaa. Aiemmin olet ehkä kerännyt tykkääjiä ja mainostanut kohdistuksena esimerkiksi Helsinki. Sovitaan, että olet saanut kerättyä muutamia tuhansia tykkääjiä ja julkaiset aktiivisesti esimerkiksi päivän lounaslistat Facebookissa ja ajat mainontaa. Lounaalle ei usein lähdetä kymmenen kilometrin päähän, joten suuri osa mainonnastasi saattaa mennä hukkaan. Jos sen sijaan alat mainostamaan lounastasi alueen postinumerolla niin saat todella tarkan kohdeyleisön ihmisistä, jotka ovat lähellä ravintolaasi. Mainonta on tarkempaa, tehokkaampaa ja edullisempaa.

Tässä tapauksessa sinun kannattaa mainostaa kaikille jotka asuvat tai ovat käymässä alueella. Voit myös kokeilla pelkästään vaihtoehdon 3. eli ihmisille, jotka ovat käymässä alueella.

Remontointifirma

Minulla on vahvasti käsitys, että monissa kaupunginosissa on pääosin samoihin aikoihin rakennettuja taloja. Tällöin myös remontit tulevat ajankohtaiseksi suhteellisen samaan aikaan. Kun tiedät jonkun alueen, jossa on sen ikäisiä taloja, että esimerkiksi putkiremontit ovat ajankohtaisia, voit alkaa tekemään tälle alueella mainontaa.

Tällöin sinun kannattaa valita vain ihmiset, jotka asuvat ko. alueella. Ja tehdä usempi mainos, joissa tarjoat erilaisia ajankohtaisia remonttipalveluita (esimerkiksi putkiremontti). Vielä kun yhdistät tähän hyvät kuvat, silmiin panevan tekstin ja jonkun törkeän lupauksen sekä mainoksesi ohjaa hyvälle laskeutumissivulle niin saatat olla melko lähellä lämmintä myyntiliidiä.

Kivijalkaliikkeet

Kivijalkaliikkeille kurko kohdistamistyökalu! Tavoitat asukkaat ja alueella kävijät sekä voit tehdä heille tarjouksia. Voit tietysti rajata yleisöä halutessasi myös muilla kriteereillä, mutta ota huomioon, että kohdeyleisö saattaa mennä todella pieneksi. Esimerkiksi tässä toimistomme lähellä on eräs kokkausvälineitä myyvä liike, jolle voisi olla todella tehokas kohderyhmä valita lähialueiden postinumerot ja ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita esimerkiksi ruuan laitosta.

Yhteenveto

Tästä kohdistamisesta ei vielä ole muutamaa tapausta lukuunottamatta hirveästi kokemusta, mutta tämä kuullostaa todellakin kokeilemisen arvoiselta! Kohdistuksista löytyy varmasti vielä bugeja varsinkin noiden alueen ihmisten valintojen suhteen (neljä kohtaa blogin alussa), mutta rohkeasti vain testailemaan!

Mikäli tarvitset apua niin ota yhteyttä!

PS. Kun haluat lisää vinkkejä Facebook-mainontaan ja markkinointiin niin lataa veloitukseton Facebook-markkinoinnin pikaopas:

facebook-mainonnan pikaopasLataa pikaopas