Kuva kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa – tämä pätee myös Facebook-mainoksiin. Tässä blogissa kerron eri mainostyyppien suositellut kuvakoot ja ohjeet muun muassa tekstin käyttöön kuvissa. Nämä tulee ottaa huomioon kun teet sisältökuviasi.

Facebook-mainosten kuvakoot

Huom. nämä ovat suositeltuja kuvakokoja, eivät pakollisia eli myös muut kuvakoot menevät läpi, mutta joudut ehkä asettelemaan ne uudestaan.

Sivujulkaisu / linkki aikajanalla

facebook-linkki-aikajanalla
Esimerkki linkkijulkaisusta.

Suositeltu koko: 1200 x 628 px
Linkin otsikko: 25 merkkiä
Teksti: 90 merkkiä
20 % tekstimäärä

Sivujulkaisu / kuva aikajanalla

sivujulkaisu-kuva
Esimerkki kuvasta aikajanalla.

Suositeltu koko: leveys 1200 px – korkeus voi vaihdella. Suositeltu kuvasuhde 4:3 (aikajanalla)
Linkin otsikko: 25 merkkiä
Teksti: 90 merkkiä
20 % tekstimäärä

Sivun tykkäysmainos / tapahtuma

facebook-mobiili-tykkays
Esimerkki tykkäysmainoksesta mobiililaitteessa.

Suositeltu koko: 1200 x 444 px
Linkin otsikko: 25 merkkiä
Teksti: 90 merkkiä
20 % tekstimäärä

Sivujulkaisu / video

japa-esimerkki-video
Esimerkki videojulkaisusta.

Suositeltu koko: 1200 x 675 px
Teksti: 90 merkkiä
Videon maks. koko: 1 gb
20 % tekstimäärä

Mobiiliapp – mainos

Suositeltu koko: 1200 x 628px
Teksti: 90 merkkiä
20 % tekstimäärä

Tekstin käyttö mainoksissa

Kun julkaiset Facebook-sivullasi kuvan, mutta et aio käyttää siihen mainosrahaa, niin tekstin käytöllä ei ole väliä. Sen sijaan jos haluat mainostaa sivuasi tai postausta niin silloin sinun tulee tietää, että Facebook sallii mainoskuviin ainoastaan pinta-alasta 20 % tekstiä sisältävät kuvat. Tästä ajatellaan helposti, että kyllähän minun tekstini tuohon tilaan menee, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen.

Facebook laskee 20 % kuvasta omalla gridi-mallillaan. Tässä linkki työkaluun. Eli kuva jaetaan 5 yhtä leveään ja korkeaan suorakulmioon (tuloksena siis 25 saman kokoista suorakulmiota). Tekstiä saa siis olla yhteensä 5:ssä laatikossa (eikä yhtään laatikoiden ulkopuolella!). Tämä asettaa asettelulle omat rajansa. Alla esimerkki:

Tämä menee läpi:
esimerkki-mainos-lapi

Tämä taas ei välttämättä mene:
esimerkki-ei-lapi

Ko. kuvat ovat esimerkit ja välillä mainokset menevät läpi suuremmallakin tekstimäärällä. Lisäksi logoa ei välttämättä lasketa tekstiin, vaan se saattaa mennä läpi. Lisäksi kuvien kanssa voi kikkailla mm. läpinäkyvyydellä jne. Mutta jos haluat varmistua, että mainos menee lävitse niin käytä grid toolia.

Lataa tästä PSD-tiedostot, joilla voit asetella tekstit niin, että mainokset menevät varmasti läpi:

Lataa – 1200 x 628 px

Lataa – 1200 x 444 px

PS. Jos artikkeli oli hyödyllinen niin jaa se – tai laita meille kommenttia!

PPS. Kun haluat lisää vinkkejä Facebook-mainontaan ja markkinointiin niin lataa veloitukseton Facebook-markkinoinnin pikaopas:

facebook-mainonnan pikaopasLataa pikaopas