Juuri kun kerkesin kirjoittaa edellisen elokuussa tulleen News Feed Algoritmin muutoksista, niin johan Facebook julkaisi taas uutta päivitystä.

Mikä nyt muuttuu?

”High quality content” nousee entistä korkeammalle Facebook uutisvirrassa. Tällaista sisältöä on Facebookin mukaan mm. uutiset ja ajankohtaiset tapahtumat. Eli älä ihmettele jos uutisvirrassasi näkyy vastedes entistä enemmän nimenomaan uutisia. Lisäksi paljon keskustelua herättäneet asiat nousevat entistä helpommin uutisvirran kärkeen –> yrityksen näkökulmasta on entistä tärkeämpää herättää keskustelua.

Facebook julkaisi jo viime päivityksessään, että se arvottaa meemit entistä alemmaksi. Facebook luettelee huonoiksi eritoten Facebookin ulkopuolella julkaistut meemityyppiset sisällöt. Eli jos Facebook-markkinointiisi kuuluu meemien julkaisu niin julkaise ne suoraan Facebookissa, äläkä linkitä sivuillasi olevaan ”huonompaan sisältöön”.

Miksi?

Facebook haluaa selkeästi pysyä paikkana, josta ihmiset voivat seurata mitä maailmalla tapahtuu. Se haluaa pitää valtikkansa esimerkiksi Twitteriä vastaan ja pysyä mukana uutislähteenä. Facebook on siitä haastellinen paikka markkinoijalle, että se voi muuttaa algoritmiään ja sääntöjään lähestulkoon miten haluaa. Jää kiinni itse markkinoijasta, miten muutoksiin reagoidaan.

Tämä uudistus ei ole niin suuri kuin edellinen tai ainakaan siltä se ei vielä vaikuta. Jäämme innolla odottamaan miten muutos näyttää analytiikoissa.

– Matti

Päivitetty 4.12. mm. ulkopuolisista linkeistä