Numerot ovat mielenkiintoinen asia ja niitä kannattaa seurata. Mutta onko sinulla tiedossa mitkä ovat oikeat numerot joita kannattaa seurata ja uhrata aikaa. Lasketko tykkäyksiä, seuraajia, faneja, re-twiittauksia ja jakoja? Edellämainitut ovat tärkeitä ja niiden antamat luvut antavat osviittaa miten hyvin olet onnistunut saamaan yhteyden asiakkaisiin, mutta 5 000 tykkääjää ei tarkoita 5 000 ostavaa asiakasta.

Onko 5 000 fanin joukossa ihmisiä jotka suosittelevat ja vaikuttavat puolestasi? Saatko sitoutettua fanejasi ostamaan tuotteitasi/palveluitasi vai ovatko he vain kilpailusta saatavien palkintojen perässä? Nämä ovat kysymyksiä joita jokaisen sosiaalisessa mediassa olevan yrityksen pitäisi miettiä.

Seuraavassa on käyty läpi muutamia tärkeitä mittareita.

1. Facebook sitoutuneisuus

Tykkääjien sitoutuneisuuden mittaamiseen on mittari nimeltä ”Facebook Engagement Ratio”, eli Facebook sitoutuneisuuden suhde. Suhde lasketaan jakamalla ihmisten jotka puhuu sivustasi lukumäärä tykkääjillä. Tämä kuvastaa sitoutuneisuutta enemmän, kuin pelkkien tykkääjien laskeminen. Tämän suhteen avulla pystyt myös arvioimaan tuottamasi sisällön kiinnostavuutta ja puhuttelevuutta. Ja tätä voi mitata myös kilpailijoilta ja verrata omaan, minkä avulla muutosten tekeminen helpottuu.

2. Viraalisuus vs. Tykkäys

Yhden postauksen tykkääminen ei ole se mittari mikä merkitsee kaikista eniten. Tärkeämpää on mitata postauksen viraalisuutta, eli moniko ihminen tekee postauksen sinun postauksesta. Postaus joka saa 5000 tykkäystä, voi saada 0.5% viraalisuusasteen, kun taas toinen postatus saa 2500 tykkäystä, mutta viraalisuus on 8%. Sivustojen tavoitteena tulisi luoda jälkimmäisiä postauksia. Jotta viraalisuuden saa huippuunsa, tulee sinun puhuttaa fanien intohimoja ja innostaa heitä, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.

3. Todelliset fanit

Todelliset fanit ovat ne, joita kaikki haluavat. He ryhtyvät faneiksi ja pysyvät mukana niin ylä- kuin alamäissä. Todelliset fanit jatkuvasti jakavat, tykkäävät ja twiittaavat sisältöäsi, sekä tietysti ostavat sinulta. Näitä todellisia faneja yritysten tulisi seurata ja ottaa heidät huomioon. Fanit jäävät monesti taka-alalle pohdittaessa strategioita, mutta he voivat olla yrityksesi pelastus. Lukekaa Legon tarinasta fanien osallisuudesta uudessa tulemisessa.

4. Kaupan lukumäärä on se mikä lopulta merkitsee

Lopulta kauppojen lukumäärä on se mikä merkitsee kaikkein eniten bisneksen kannalta. Montako tykkääjää saat käännytettyä asiakkaaksi ja miten saat heidät ostamaan uudelleen ja uudelleen. Ei ole väliä onko faneja 20 000 vai 200, vaan se kuinka moni heistä ostaa sinulta. Tunnettuudella ja aiheuttamallasi pöhinällä ei ole mitään merkitystä jos kukaan ei osta. Ja tämä on meillä bGH:lla tärkein mittari mitä mittaamme ja mihin tähtäämme kaikissa tapauksissa.