Facebook julkaisi eilen 27.8. uudet mainostussäännöt kampanjointiin. Koitin tiivistää blogiin olennaisimmat asiat muutoksista.

Aiemmin erilaiset ”tykkää tai kommentoi kuvaa ja osallistu kilpailuun” olivat ehdoton ei Facebookin mainostussääntöjen mukaan. Nyt Facebook on halunnut helpottaa pienten yritysten kynnystä osallistaa ihmisiä ja järjestää kilpailuja. Suomessa vahvassa suosiossa olleet (sääntöjen vastaiset) ”Tykkää ja jaa” -kilpailut ovat edelleen kiellettyjä, sillä Facebook ei mainitse, että julkaisua (share) saisi edelleenkään käyttää kilpailun osallistumismekanismina.

Mikä mainostussäännöissä muuttui?

  1. Nykyään Facebookissa on sallittua järjestää kilpailuja ja arvontoja ilman erillistä Facebook-sovellusta. (-välilehteä, -tabia)
  2. Voit käyttää kommenttia, tykkäämistä ja käyttääjien lähettämiä viestejä osallistumismekanismina kilpailussasi. (Esimerkiksi: ”Kommentoi kuvaan 3 syytä, miksi haluaisit uuden Audi A3:sen”)
  3. Voit käyttää tykkäyksiä äänestysmekanismina (Esimerkiksi: ”tykkää mielestäsi parhaasta kuvasta ja osallistu arvontaan”)

Huomio vielä uusista säännöistä: Et saa kehoittaa ihmisiä täggäämään itseään kuvaan, jossa he eivät oikeasti ole osallisena. (Et voi esimerkiksi pyytää ihmisiä täggäämään itseään kuvaan, jossa esittelet uutta tuotettasi).

2 loistavaa syytä järjestää Facebook-kilpailut edelleen Facebook-sovelluksilla

  1. Voit kerätä osallistujen tiedot turvallisesti ja käyttää niitä jatkossa esimerkiksi sähköpostimarkkinointiin tai Facebook-mainontaan (liidienkeruu).
  2. Saat tehtyä paremman kokemuksen asikkaillesi ja voit viestiä brandistäsi laajemmin (Oma ulkoasu ja visuaalisuus, sekä haluamasi toiminnot).
  3. Pelkillä tykkäyksillä ja kommenteilla et saa kerättyä ihmisten yhteystietoja talteen.

Mitä mieltä te blogin lukijat olette, onko tämä hyvä vai huono asia?

– Matti

PS. Kun haluat lisätietoja Facebook-sovelluksista, niin klikkaa itsesi tänne ja pyydä tarjous.