Google Analytics on pakollinen, jos sinulla on verkkosivut. Ilman sitä (tai muuta analytiikkatyökalua) et tee sivuillasi käytännössä juuri mitään. Tai ainakin niiden kehittäminen asiakkaita palvelevaksi on erittäin haastavaa. Ei siitä sen enempää, jos sinulla jostain syystä ei analyticisiä ole asennettuna, tee se heti tai ota meihin yhteyttä.

Analytics tarjoaa erittäin paljon dataa kävijöistä ja sivuista. Sitä on tarjolla jopa niin paljon, että et välttämättä tiedä mitä mitata ja seurata. Osa mittareista voi olla erittäin hämmentäviä, joten käydään perusasiat läpi, jotta Analyticsin hyödyntäminen on helpompi aloittaa.

1. Vieralijoiden määrä

Analyticsistä näet kuinka monta vierailijaa sivustollasi käy, kuinka moni heistä on yksilöityjä kävijöitä ja kuinka suuri osuus kävijöistä on ensikertaa sivullasi. Riippuen sivustostasi ja sen sisällöstä on tärkeää seurata kuinka suuri osa kävijöistä on uniikkeja ja kuinka moni on palaavia kävijöitä. Esimerkiksi verkkokaupoille palaavat asiakkaat ovat tärkeitä, sillä useat asiakkaat vierailevat sivustolla useita kertoja ennen kuin tekevät ostopäätöksen. Riippuen siitä kumpi on sinun sivusi kannalta tärkeämpi, uusi vai palaava kävijä, pidä huoli että suhde näiden kävijöiden ja kokonaiskävijöiden välillä pysyy kunnossa, kun lähdet kasvattamaan liikennettä sivustollasi.

2. Aloitussivu / Poistumissivu / Poistumisprosentti

– Aloitussivulla tarkoitetaan sivua, jolle kävijä laskeutuu ensimmäisenä tullessan sivustolle
– Poistumissivu on se sivu, jolta kävijä on lähtenyt pois kohti seuraavaa osoitetta
– Poistumisprosentilla tarkoitetaan kävijöitä, jotka vierailevat vain aloitussivulla ja lähtevät sen jälkeen pois.

Analyticissä löydät suosituimmat aloitus- ja poistumissivut kohdasta ”Sivuston sisältö”. Suosituimmalta aloitussivulta tulisi löytyä selkeät kehotukset toimintaan, jotta sivustosi saavuttaa sille asetetut tavoitteet. Jos yleisin poistumissivu on esimerkiksi sivu, jossa pitää täyttää paljon lomakkeiden kohtia, niin kyseistä sivua tulee muokata vähemmän raskaaksi kävijälle.

Kun kehotetaan toimintaan, tulee kävijän laskeutua Kiitos -sivulle toiminnon tehtyä, jotta tiedetään miten kyseinen sivu toimii. Yleisin poistumissivu on ”Kiitos tilauksesta” tai ”Kiitos, kun otit yhteyttä”, niin tiedät sivustosi olevan tukevalla pohjalla. Yleisesti ottaen sivujen on tarkoitus olla hyödyllisiä kävijöilleen, jotta he pysyvät ja tutkivat niitä.

3. Liikenteen lähteet

Liikenteen lähteistä saat selville mistä kävijät ovat löytäneet sivullesi. Näet tuleeko kävijät luonnollisesti Googlesta, maksetun hakuliikenteen kautta, Facebookista, Twitteristä jne. On erittäin tärkeää tietää mistä kävijät tulevat, jotta osataan kohdistaa markkinointiponnistuksia oikeisiin kanaviin. Jos huomaat, että suuri osa liikenteestä tulee Facebookista vaikka et ole tehnyt sinne suuria panostuksia, niin kannattaa miettiä mitä siellä voit saavuttaa lisäämällä panostuksia. Tai toisin päin.

4. Mobiilikäyttäjät

Ihmiset käyttävät yhä enemmän ja enemmän älypuhelimia ja tabletteja hyödykseen , kun he etsivät tietoa internetistä. On erittäin tärkeää tietää kuinka suuri osa kävijöistäsi tulee mobiililaitteella, jotta sivusto voidaan optimoida näille laitteille parhaiten toimiviksi. Jos sivustolla on suuri poistumisprosentti, niin tutki kuinka suuri osa kävijöistä käyttää mobiililaitteita ja kokeile itse minkälaiset sivusi ovat käyttää niillä. Tekemällä sivuista mobiiliystävälliset voit huomata suuria muutoksia sivuilla vietetyssä ajassa, kävijöissä ja poistumisprosenteissa.

5. Konversio

Konversiolla tarkoitetaan sitä, kun kävijä tekee jonkun halutun toimenpiteen, esimerkiksi tilauksen, tarjouspyynnön, tilaa uutiskirjeen tai katsoo videon. Jokaisella sivulla tulee olla joku tavoite, mikä halutaan kävijän tekevän. Analytics tarjoaa mahdollisuutta tehdä omia tavotteita sivuille ja ne voivat olla lähes tulkoon mitä vaan, vierailun pituudesta uutiskirjeen tilaukseen. Analytics myös kertoo suoraan kuinka monta prosenttia kävijöistäsi suorittaa halutun tavoitteen, eli mikä on sivusi konversioprosentti.

Asetettuasi tavotteita on syytä kaivaa pintaa syvemmälle ja tehdä myyntisuppilo jokaiselle tavoitteelle. Suppilon avulla näet miten kävijät kulkevat haluamaasi reittiä ja missä kohtaa he jättäytyvät junasta pois. Näin pystyt optimoimaan sivujasi ja parantamaan konversioprosenttia.

Kuten sanottua tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja tietoa. Osa on yksinkertaista hallita ja osa hankalampaa. Näiden ohjeiden avulla pääset alkuun.