Mihin URL-builderia käytetään?

URL-builderilla rakennetaan nimensä mukaisesti linkkejä. Työkalu lisää URL-osoitteisiin halutut muokatut parametrit, jotka sittemmin lähetetään suoraan Google Analyticsiin seurannan helpottamiseksi. Joissain tapauksissa Analytics näyttää esimerkiksi Facebookista tulevan liikenteen olevan Direct Trafficia, joten näissä tapauksissa URL-builderilla tehtyjen linkkien käyttö on suotavaa.

Eli aina kun ajetaan liikennettä sivuille tietyn kanavan kautta, esim. Facebook-mainosten, sähköpostien tai mainosbannerien avulla, niin jokainen liikenteen lähde merkataan omaksi kampanjakseen URL-builderin avulla. Muokattuja parametrejä sisältävä linkki näyttää tältä:

www.bgh.fi/?utm_source=Facebook&utm_medium=CPC&utm_campaign=Pikaopas%20tammikuu%202015

Vaikka linkki tällaisenaan on pitkä ja näyttää ihmeelliseltä niin se ei haittaa, sillä voit lyhentää URL:n käyttämällä bit.ly -palvelua tai vastaavaa ja seuranta toimii silti.

URL-builderin käyttö

url-builder

URL-builderin käyttäminen on helppoa.
1. Ensimmäiseksi syötetään osoite, johon liikennettä ajetaan.
2. Seuraavaksi lisätään kampanjan lähde. Esim. Facebook, uutiskirje, blogi…
3. Tämän jälkeen laitetaan tulotapa. Esim. CPC, banneri, email, FB-postaus…
4. Viimeiseksi valitaan kampanjan nimi.

Täytettyäsi vaaditut kohdat painetaan LÄHETÄ ja työkalu antaa sinulle uuden URL-osoitteen, josta löytyy tarvittavat parametrit linkkien seurantaan. Tämän URLin voi lyhentää, jos ei halua käyttää pitkää versiota URL:sta.

Miten löydän nämä Analyticsistä?

Kampanjat löytyvät Analytcistä valitsemalla HANKINTA ja tämän alta Kampanjat -> Kaikki kampanjat. Jos kampanjasi on kerännyt liikennettä, niin täältä löydät tiedot miten vierailijat ovat käyttäytyneet.

kampanjat-analytics