21.4.2015 Google julkaisee päivityksen algoritmiinsä, jonka perusteella sivustosi orgaaninen näkyvyys hakutuloksissa voi tippua lähes olemattomaksi, jos ne eivät ole mobiiliystävälliset. Kuten olemme täällä blogissakin jo kirjoittaneet, on Google alkanut pikkuhiljaa suosimaan mobiiliystävällisiä sivustoja, sillä ihmiset käyttävät mobiililaitteita entistä enemmän tiedonhaussa ja pian (jos ei ole jo) mobiilihakujen määrä ylittää tietokoneella tehtävien hakujen määrän.

”Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”

Eli uuden algoritmi-päivityksen myötä sivut, jotka eivät ole mobiiliystävälliset tulevat menettämään lähes kaiken orgaanisen näkyvyyden mobiiliystävällisten sivustojen noustessa parhaimmille sijoille. Google tarjoaakin työkalua, mobiililaitesoveltuvuustesti, jonka perusteella voit tarkistaa miten sivustosi pärjää mobiilissa. Jos samalla hakusanalla kilpailee 10 sivua, joista sivu A on ollut tähän asti hakutulosten ensimmäinen, mutta sivu A ei ole mobiiliystävällinen muiden ollessa, niin uuden päivityksen myötä sivu A voi sanoa hyvästit ensimmäiselle sijoitukselleen.

Mikä tekee sivuista mobiiliystävälliset

Yleisimmät ongelmat, joiden perusteella sivut eivät ole sopivat mobiililaitteille:
– Linkit ovat liian lähekkäin, eli käyttäjä klikkaa tahtomattaan vääriä linkkejä
– Teksti on liian pientä luettavaksi, eli puhelimella joutuu zoomailemaan kohtia, joita halutaan lukea.
– Sivusto latautuu hitaasti, mikä saa käyttäjän poistumaan sivuilta

Ei ole järkevää tehdä erikseen mobiilisivuja, vaan tehdä nykyisistä sivuista responsiiviset. Responsiivisillä sivuilla tarkoitetaan sivuja, jotka tunnistaa käyttäjän käyttämän laitteen näytön koon ja skaalaa sivuston sopimaan tälle laitteelle. Tällöin sivuilla on yksi ja sama osoite, riippumatta selataanko sivuja puhelimella vai tietokoneella.

Ota yhteyttä ennen kuin on liian myöhäistä

Jos sivusi eivät ole vielä responsiiviset tai mobiiliystävälliset ja suurin osa mobiililiikenteestäsi tulee orgaanisesta hausta, niin ota yhteyttä ja hoidetaan sivut kuntoon. Sijoitusten palauttaminen hakutuloksissa algoritmipäivityksen jälkeen voi olla pitkä prosessi, jos Google päättää antaa sivustolle rangaistuksen.