Instagram-mainonta saapui Suomeen syyskuun lopulla ja muutamille asiakkaillemme olemmekin jo päässeet laittamaan mainonnan käyntiin! Kokemuksia kerromme kenties myöhemmässä vaiheessa kun saamme tuloksia. Tässä blogissa kerron lyhyesti Instagram-mainonnasta ja mainonnan tekemisestä.

Mitä on Instagram-mainonta?

Instagramin suurimpia hyötyjä mainostajan näkökulmasta oli, että uutisvirrassa oltiin aina reaaliaikaisesti ja kaikilla seuraajillasi on mahdollisuus nähdä viestisi. Toki asia vieläkin on näin, mutta nyt Instagramiin pystyy tekemään myös mainontaa ja tämä tulee muuttamaan peliä. Aikaisemmin miinuksena oli, ettei kuvasta voinut suoraan klikata itseään verkkosivuille, vaan ainoa paikka linkille löytyi Instagram-tilin infoista.

Mainoksia on kolmea tyyppiä:

  1. Kuvamainokset (suositeltu kuvasuhde on 1:1 eli neliö)
  2. Videomainokset
  3. Karusellimainokset (selattavat kuvat rinnakkain)

instagram-mainonta

Nyt mainoksiin saa siis linkin ja CTA-napin. Mainoksissa on edelleen käytössä myös Instagramin tykkäystoiminnot ja kommentointimahdollisuudet. Mainokset erottaa normaalista postauksesta yläosan Sponsored (Sponsoroitu) teksti.

Mitä Instagram-mainonnassa tulee huomioida?

Aiemmin Instagram-strategia perustui pelkästään hyvään sisältöön ja kuviin. Nyt laiskan mainostajan on helppo lähteä tuottamaan huonompaa ja nopeampaa sisältöä, mutta tähän virheeseen EI PIDÄ SORTUA! Mainoksissa sisällön ja kuvien rooli korostuu entisestään, sillä tekemiemme kadunvarsikyselyjen mukaan Instagram-mainonta ärsyttää helposti. Jos mainonta jo valmiiksi alkaa ärsyttämään niin tekemällä huonoa sisältöä astutaan varmasti miinaan.

Instagram-mainonnan 4 vinkkiä:

  1. Panosta sisältöön – keksi hyvä idea, käytä hyviä kuvia ja videoita
  2. Sisällytä sisältöihin brandielementtejä – Instagram on hyvä kanava brandin esiintuomiseen
  3. Määritä selkeä tavoite (verkkosivuklikit, videon katsontakerrat jne.)
  4. Käytä sopivia #hashtageja. Ne kuuluvat Instagramiin.

Kurkistus Instagram-mainonnan konepellin alle

HUOM. Instagram-mainonta tehdään Facebookin mainontatyökaluilla. Suosittelemme Power Editoria. Kohdistaminen tehdään myös sieltä. Kohdistaminen on hyvin samankaltaista kuin Facebook-mainonnassa, mutta siinä hyödynnetään myös käyttäjien yhdistämiä Facebook- ja Instagram-tilejä.

Mainokset tekniset tiedot:

  • Suositeltu kuvasuhde: 1:1
  • Suositeltu koko: 1080 x 1080 pikseliä
  • 20 % tekstisääntö kuvassa
  • Pelkkää tekstiä kuvauksessa, suositeltu pituus 125 merkkiä. (max 300)

Call To Action -napit

  • Varaa
  • Ota yhteyttä
  • Lataa
  • Lue lisää
  • Osta
  • Rekisteröidy
  • Katso lisää

Kun haluat aloittaa Instagram-mainonnan niin laita meille viestiä! Autamme mielellämme.

– Matti