Oletko perustanut Facebook-sivun, mutta viimeisin päivitys on huhtikuulta? Se ei riitä. Tästä syystä päätin kirjoittaa blogiartikkelin, joka helpottaa yritysten tuskaa luoda hyvää sisältöä Facebook-sivulleen. Jatka siis lukemista ja saat rahanarvoisia vinkkejä!

Miksi ihmiset tykkäävät Facebook-sivustasi?

Tässä kappaleessa kerron tutkimuksista saatua tietoa siitä, miksi ihminen tykkää jostain sivusta (muita syitä kuin pelkästään arvontaan osallistuminen). Eli kun olet järjestänyt onnistuneen Facebook-kampanjan esimerkiksi meidän kanssamme ja saanut tuhansia tykkääjiä, niin miten luot sisältöä, jolla pidät tykkääjäsi ja saat heidät ostamaan?

  1. IBM:n tutkimuksen mukaan ihmiset ovat vuorovaikutuksessa yritysten sosiaalisten median kanavissa saadakseen alennuksia (61 %), tehdäkseen ostoksia (55 %) ja etsiäkseen arvosteluja ja tuotevertailuja (53 %). Eli tarjoa ihmisillesi näitä! Tee vain Facebook-faneillesi suunnattuja tarjouksia, tee ostaminen mahdolliseksi ja helpoksi, sekä pyydä arvosteluja!
  2. Luo Facebook-sivustasi uusi kanava palvella asiakkaitasi. Ota yksityisviestit ja postauksiin vastaaminen käyttöön ja vastaa ihmisten ongelmiin ja kysymyksiin. Varaudu myös negatiiviseen palautteeseen – Lue esimerkki blogistamme, miten ravintola Midhill reagoi negatiiviseen palautteeseen (ja korjasi tilanteen). Tarvitset suunnitelman siitä mihin vastataan, kuka vastaa ja miten vastataan?
  3. Julkaise säännöllisesti. Kuvat, videot ja linkit saavat enemmän kommentteja ja tykkäämisiä kuin pelkät tilapäivitykset. Julkaisun helpottamiseksi kannattaa tehdä ajatuskartta, jossa valitaan sopivat, yritykseen tai sen toimialaan liittyvät aihepiirit ja sitten mietitään, mistä saadaan tähän aihepiiriin sopivaa sisältöä, eli mistä sivuilta julkaistaan linkkejä, otetaanko valokuvat itse ja tehdäänkö videoita vai etsitäänkö julkaistavat videot esimerkiksi YouTubesta. Myös oma blogi on oiva lähde merkitykselliseen sisältöön.
  4. Käytä postauksissasi hashtageja. Lue blogistamme miten.
  5. Ota Facebook-markkinointi osaksi koko markkinointia. Tutkimustulokset osoittavat, että muissa ympäristöissä luotu läheinen suhde korostuu myös sosiaalisessa mediassa. Ihmiset tykkäävät yrityksistä, joista he pitävät.

Esimerkkejä hyvistä Facebook-sivuista

  • hohDEsign – parturi/kampaamo – aktiivista julkaisua, tarjouksia, osallistamista, kuvia.
  • Aussie Bar Jyväskylä – oma tyyli, aktiivinen julkaisu, kuvia
  • Urheilulehti – aktiivisuus, kohderyhmää kiinnostava sisältö, kuvia, linkkejä
  • Gigantti – tarjouksia, kehoitusta ostamiseen, kilpailuja

Hyviä esimerkkejä löytyy siis paljon, mutta valitettavan paljon löytyy myös sivuja, joissa on viimeksi julkaistu viime vuoden puolella. Kaikissa yllämainituissa esimerkeissä on huomioitavaa, että julkaistaan säännöllisesti ja erilaista sisältöä. Lisäksi ko. sivuilla on määritetty henkilö tai henkilöt, jotka vastaavat sisällöntuotannosta.

Miten aloitan Facebook-sisältömarkkinoinnin?

Aloita luomalla sisältösuunnitelma, jossa määritellään kuinka usein julkaistaan, mitä julkaistaan ja kuka julkaisemisesta vastaa. Sisältösuunnitelmassa määritellään lisäksi kirjoitustyyli ja miten reagoidaan asiakkaiden kommentteihin ja palautteisiin. Määritä selkeät vastuuhenkilöt!

Kun tarvitset apua sisältösuunnitelmaasi, niin ota yhteyttä meihin niin autamme sinua.

Mikäli pidit tätä artikkelia hyödyllisenä niin jaa se toki kaverillekin tai kommentoi!

PS. Kun haluat lisää vinkkejä Facebook-mainontaan ja markkinointiin niin lataa veloitukseton Facebook-markkinoinnin pikaopas:

facebook-mainonnan pikaopasLataa pikaopas