Päivitetty 28.10.2014

Facebook-kampanjan uudet säännöt

Facebook-kampanjasta kertova postauksemme on ollut huikean suosittu ja löytyy edelleen Googlen kärkisijoilta. Tästä syystä ajattelin, että on vähintäänkin korrektia päivittää sisältöä vastaamaan nykytilannetta.

Nykysäännöt menevät englanniksi näin:

Now, promotions may be administered on Page Timelines and in apps on Facebook. For example, businesses can now:
  • Collect entries by having users post on the Page or comment/like a Page post
  • Collect entries by having users message the Page
  • Utilize likes as a voting mechanism
As before, however, businesses cannot administer promotions on personal Timelines.
Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että kilpailuja ja arvontoja saa nykyään järjestää niin Facebook Timelinellä (aikajanalla) kuin eri sovelluksilla. Voit siis:
  • Kerätä osallistumisia pyytämällä ihmisiä postaamaan Facebook-sivullesi tai kommentoimaan/tykkäämään sivujulkaisuasi.
  • Kerätä osallistumisia pyytämällä ihmisiä lähettämään viestin sivullasi.
  • Käyttää likejä (tykkäyksiä) äänestysmekanismina eli voit pyytää ihmisiä äänestämään tykkäämällä esimerkiksi parasta valokuvaa.

Edelleenkään et saa järjestää kilpailuja henkilökohtaisella aikajanallasi. Säännöt jatkuvat:

Accurate tagging is required in promotions.
In order to maintain the accuracy of Page content, our Pages Terms now prohibit Pages from tagging or encouraging people to tag themselves in content that they are not actually depicted in. So, for instance:
  • It’s OK to ask people to submit names of a new product in exchange for a chance to win a prize
  • It’s not OK to ask people tag themselves in pictures of a new product in exchange for a chance to win a prize
We hope these updates will enable more businesses to use Facebook to launch their promotions. For more information regarding the changes to our promotions policies, check out our downloadable Promotion Guidelines, which include FAQs and best practices for running promotions through Facebook.
Tämä taasen tarkoittaa, että et saa pyytää tai rohkaista ihmisiä tagaamaan itseään kuviin, joissa he eivät ole oikeasti. Sen sijaan jos esimerkiksi baari julkaisee kuvia bileistä, voit pyytää osallistujia tagaamaan itsensä kuviin, joissa he oikeasti ovat. Voit myös:
  • Pyytää käyttäjiä keksimään uuden nimen tuotteellesi ja osallistumaan sillä kilpailuun.
  • Et saa pyytää uuteen tuotekuvaasi taggayksia ihmisiltä.

Mitä muuta vaaditaan sallitulta Facebook-kampanjalta?

  1. Jos teet Facebook-kilpailuja niin sinulla täytyy olla
    1. Viralliset säännöt
    2.  Tarjouksen ehdoista ja kelvollisuusvaatimuksista (esim. ikä- ja asuinpaikkarajoitukset)
    3. Kaikkien kampanjaan liittyvien säädösten noudattamisesta sekä kampanjan yhteydessä tarjotuista palkinnoista (esim. rekisteröityminen ja tarpeellisten pakollisten hyväksyntien hankinta).
  2. Kaikissa Facebook-kampanjoissa täytyy olla:
    1. Jokaisen osallistujan on vapautettava Facebook kaikesta vastuusta.
    2.  Kampanjan on ilmoitettava, ettei Facebook sponsoroi, suosittele tai hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.
  3. Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esim. ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin” -tyyppiset kehotukset on kielletty).
  4. Facebook ei auta sinua kampanjasi hallinnassa, ja hyväksyt sen, että jos käytät Facebookia kampanjasi hallitsemiseen, teet sen omalla vastuullasi.

Eli toisinsanoen; mainitse aina ettei kilpailu liity Facebookiin millään lailla ja tee viralliset säännöt, joista käy ilmi kilpailuaika, palkinnot, voittamisen ehdot jne.

Miksi tekisin kampanjan edelleen sovelluksella?

Tykkäyskampanjat ovat markkinoijan kannalta epäkäytännöllisiä. Saat ehkä kasvatettua fanisivusi tykkääjien määrää tuhansilla, mutta

  1. Et saa kerättyä hyödyllistä asiakasrekisteriä.
  2. Suurin osa tykkääjistäsi ei oikeasti potentiaalisia asiakkaitasi. Kannattaa siis miettiä haluatko tykkääjiksesi ihmisiä, jotka haluavat vain ilmaista tavaraa, vai haluatko ihmisiä, jotka voisivat ostaakin sinulta jotain.
  3. ”Tykkää ja jaa” -kilpailut ärsyttävät ihmisiä. Tällaiset kilpailut ovat yritysten aiheuttamaa Facebookin spämmiä.

Muista: Voittajan nimeä ei saa mainita Facebookissa

Voittajaa ei saa julkaista seinällä, ainakaan ilman hänen lupaansa.

Kuinka teet tehokkaimman mahdollisen Facebook-kampanjan?

  1. Toteuta kilpailu erillisellä Facebook-sovelluksella, jonne ihminen jättää yhteystietonsa. Kerää ihmisiltä ainakin puhelinnumero ja sähköposti tulevia markkinointitoimenpiteitä varten.
  2. Aina parempi jos saat osallistettua käyttäjiä lähettämään esimerkiksi valokuvia. Katso alla oleva esimerkki Ferratumille tekemästämme kampanjasta.
  3. Mainitse kilpailun säännöissä, että Facebook ei ole millään muotoa osallinen kilpailun toteuttamiseen, ja että täytetyt tiedot tulevat ainoastaan arvonnan tai kilpailun järjestävän yrityksen käyttöön. Merkitse myös yritys, joka kerää henkilötietorekisteriä. Lataa esimerkkisäännöt tästä.
  4. Mieti miten hyödynnät saamiasi yhteystietoja ja keräämiäsi tykkääjiä.

Esimerkki Ferratumille toteutetusta Facebook-kuvakampanjasta:

ferratum-kisa3

Tässäpä hieman päivitystä, olkaa hyvä!

– Matti

PS. Kun haluat lisää vinkkejä Facebook-mainontaan ja markkinointiin niin lataa veloitukseton Facebook-markkinoinnin pikaopas:

facebook-mainonnan pikaopasLataa pikaopas