Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin Markkinoinnin viikko -tapahtuma 5.–6.9.2017. Ilmapiiri oli positiivinen ja se on ymmärrettävää, kun monen pimeämmän vuoden jälkeen kynttilät palavat kirkkaina mainoskakuissa.

Mainostajien liiton verkkosivuilla todettiin viime syksynä, että taloudelliset näkymät ovat pitkästä aikaa valoisammat ja tämä heijastuu myös markkinointiin. Liiton toimitusjohtajana tuolloin toiminut Ritva Hanski-Pitkäkoski totesi jäsenyritysten mollivoittoisten vuosien olevan takana ja näkymät koettiin positiivisina.

ML:n toimitusjohtaja totesi luottamuksen markkinoinnin voimaan myynnin kasvattajana palanneen kahdeksan vuoden takaiselle tasolle. Hanski-Pitkäkosken mielestä nyt on ilmeisesti viimein ymmärretty, etteivät pelkät innovaatiot ja tuotekehitys yksinään riitä kasvuun, vaan yrityksen menestyksen tarvitaan edelleen markkinointia.

Mainostajien liitto teki viime vuonna jäsenkyselyn, jonka mukaan yli 40 prosenttia vastanneista aikoo lisätä markkinointiviestintään tehtyjä investointeja. Ilmeisesti näin on tapahtunut, sillä mainosalalla tuntuu pitkästä aikaa menevän hyvin ja siitä kertoo myös alan rekryjen lisääntyminen.

Onko vaarana loppukäyttäjän loppuun käyttäminen?

Mainosbudjettien kasvut antavat tietysti lisää mahdollisuuksia mainonnan toteutukseen. Kohdentaminen on päivän sana, joka Messukeskuksen tapahtumassa mainittiin useasti. Mainosbudjettien kohdentaminen järkevästi on kuitenkin yhtä tärkeää kuin tehtyjen mainosratkaisujen kohdentaminen loppukäyttäjille.

Yhdysvaltalainen media-alan julkaisu Adweek teetti tämän vuoden alussa kyselyn, jonka mukaan 80 prosenttia kyselyyn vastanneista kokee, etteivät brändit kohtaa heitä ihmisinä. Yllättävä tulos. Digitaalisen markkinoinnin yhä kasvaessa, on erittäin tärkeää pystyä pitämään kuluttajien mielenkiinto yllä. Verkkosivujen ”visuaalinen disco” voi näyttää hienolta, mutta sillä ei tee mitään, jos loppukäyttäjä ei saa sivuilta kaipaamaansa tietoa helposti ja selkeästi.

Keskittyminen on keskiössä

Kiireisten ihmisten huomion kiinnittäminen on haasteellista. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan attention span eli aika, jonka jaksaa käyttää tietyn asian seuraamiseen, on noin kahdeksan sekuntia. Toisaalta yhdysvaltalainen koomikko Jerry Seinfeld on todennut, ettei sellaista kuin ”attention span” ole olemassakaan. Hänen mielestään ihmiset jaksavat hyvin seurata kaikkea, mikä vain heitä viihdyttää. Tässäpä onkin digimarkkinoinnille haastetta.

Hyviä esimerkkejä ja menestystarinoita

Messukeskuksen lavoilla kuultiin monia puheenvuoroja, joissa jaettiin tietoa ja keinoja esimerkiksi asiakkaiden kohtaamiseen eri välineissä ja alustoissa. Puheissa kuultiin esimerkkejä mainosratkaisujen toteuttamiseen ja onnistuneisiin suunnanmuutoksiin oman yrityksen markkinoinnissa. Tarjolla oli myös tilastoja ja tutkimuksia kuluttajien käyttäytymisestä.

Se on selvää, että aina kun paikalla on omien toimialojensa asiantuntijoita, myös mielipiteitä on yhtä monta. Tapahtumassa kuultiin esimerkiksi puheenvuoro videomarkkinoinnin puolesta, sillä ”kaikki käyttävät nykyisin mobiilia”.

Näinhän asia lienee, sillä Reuters Institute on teettänyt globaalin tutkimuksen, jonka mukaan yli 90 prosenttia lukee uutisia puhelimesta päivittäin. Suurella osalla ihmisistä on älypuhelin kädessä jo ennen aamutoimiaan. Toisaalta tieto siitä, että noin 40 prosenttia vastanneista kertoi selaavansa puhelintaan autoa ajaessaan on erittäin huolestuttavaa. Tässä olisi tehokkaan valistuskampanjan paikka, jos missä.

Hurjia visioita perusasioiden äärellä

Sellaisenkin hurjan vision kuulin erään mainosalan konkarin suusta, että joskus tulevaisuudessa kaikki myynnin ja markkinoinnin rajat rikottaisiin, jolloin loppukäyttäjä ei välttämättä tiedä onko hänelle myyty, markkinoitu vai onko häntä palveltu. Tällä ei kuulemma ole kuluttajalle väliä, kun hän vain haluaa olla uskollinen brändille.

Toki parhaimmillaan digitaalinen markkinointi sekoittuu palveluun. Mainostaja tavoittaa käyttäjän juuri oikealla hetkellä ja auttaa häntä ratkaisemaan sen hetkisen ongelman tai tarpeen – esimerkiksi kun Facebook-feediisi tärähtää uuden avatun ravintolan lounaslista juuri kun olet pohtimassa lounasvaihtoehtoja.

Toinen pointti, joka liittyy myynnin ja markkinoinnin entistä tiukempaan liittoon on juuri tuo (asiakas)palvelun puoli. Nykyään tulisi antaa käyttäjälle mahdollisuus valita, että miten hän on yhteyksissä yritykseen. Monet haluavat edelleen soittaa, toiset laittaa sähköpostia ja kolmannet odottavat aktiivista palvelua Facebookin messengerissä tai kotisivujen chatissa. Paras olisi tietysti palvellla jokaisessa kanavassa, mutta aina se ei ole resurssien osalta mahdollista. Tärkeintä on kuitenkin hoitaa valitut kanavat nopeasti ja tehokkaasti.

Keinoja toteutukseen löytyy

Kuluttajien saavuttamiseen on olemassa monia keinoja ja näistä kuultiin tapahtumassa mielipiteitä ja esimerkkejä. Jotkut niistä olivat konkreettisia, jotkut jättivät kuuntelijan miettimään omia ratkaisujaan. Hyvä näin. Kaiken kaikkiaan tapahtumasta jäi hyvä ja positiivinen fiilis.

Mainosbudjettien kasvun myötä voidaan taas pitkästä aikaa tehdä mielenkiintoisia markkinointiratkaisuja. Näitä vastaanottavat päättävät lopulta, kuka tässä tehtävässä onnistuu ja kuka ei.

”Elvis has left the building”

Aina kun poistuu hymy huulillaan jostain tapahtumasta, sitä voidaan sanoa onnistuneeksi. Hymyä huuleen aiheutti myös eräällä messuosastolla esiintynyt ”Elvis”. Allekirjoittanut saattoi kuitenkin hymyillä jostain muusta syystä kuin oli tarkoitus. Vai miltä kuulostaa Las Vegas -kauden asussa esiintyvä imitaattori-Elvari, joka esitti akustisen kitaransa kanssa muun muassa suomalaisia pop-iskelmiä?

Tuollekin tyylille on varmasti kohderyhmänsä ja ainakin kyseinen Elvis-versio erottui rock ’n’ rollin kuninkaan imitaattorien joukosta.

Tarinoille on edelleen tarvetta

Ihmiset rakastavat hyviä tarinoita ja niille on edelleen tarvetta, kuten Messukeskuksessa kävi ilmi. Pienet lapsetkin nukahtavat paremmin, kun heille kerrotaan iltaisin satuja ja tarinoita.

Sisältö on tärkeää ja etenkin miten se tuodaan esille. Ehkä kiireisen elämämme vastapainoksi on hyvä hetkeksi pysähtyä jonkun hyvän ja kiinnostavan aiheen pariin?

Mainostajat pääsevät tänä päivänä kuluttajien luokse helpommin kuin koskaan. Muodot ja keinot jäävät mainostajien ja heitä auttavien ammattilaisten päätettäväksi.

PS. Päästiin tekemään Markkinoinnin viikolle jälleen digitaalista markkinointia mainontojen ja Viraalitestin muodossa. Käyhän kokeilemassa testiä: http://markkinoinninviikko.viraalitesti.fi/