Edit: se muuttuu taas. Lue lisää uusimmasta muutoksesta tästä.

Oletko huomannut merkittäviä muutoksia Facebook-sivusi tykkäyksissä tai kommentoinneissa? Tai oletko huomannut, että sivusi kirjoitusten kattavuus on tipahtanut huomattavasti? Mikäli näin on päässyt käymään, suosittelen lukemaan tämän blogin, jossa kerrotaan mm. News Feed Algorithmistä (ent. EdgeRank)

Mikä on News Feed Algoritmi?

Facebook julkaisi elokuun alussa News Feed Algoritmin, jonka tuomia muutoksia pystyy nyt hieman vetämään yhteen. Lyhyesti sanottuna News Feed Algoritmi = tapa, jolla Facebook päättää käyttäjälle sopivimmat päivitykset ja näyttää niitä. Algoritmi siis pyrkii määrittelemään, mitkä päivitykset ovat käyttäjälle todennäköisesti relevanteimpia. Eli jos ihmettelet, miksi näet esimerkiksi vain tiettyjen kavereidesi päivityksiä, tässä on syy.

Miten New Feed Algoritmi toimii?

Facebook ”tarkkailee” sinua ja algoritmi ottaa huomioon, mitä teet Facebookissa; esimerkiksi minkä sivujen päivityksistä tykkäät, keiden kavereidesi juttuja kommentoit jne. Algoritmi priorisoi näiden käyttäjien tai Facebook-sivujen sisältöjä uutisvirrassasi ja pyrkii myös löytämään samantyylistä sisältöä. Ihmisille näytettävään sisältöön vaikuttaa myös heidän kaveriensa suosimat päivitykset. Julkaisujen näkyyvyyteen vaikuttaa myös käyttäjien negatiiviset reaktiot, raportoinnit ja piilotukset.

Mitä tämä tarkoittaa minun Facebook-sivuni tapauksessa?

Uusittu algoritmi on tuonut muutoksen ja mahdollisuuden. Suurin muutos on tapahtunut siinä, että huonoa sisältöä tuottava Facebook-sivu on menettänyt näkyvyyttään entisestään. Tykkäyshuoraus ei enää kannata.

Älä tee:

  1. Älä käske tai pyydä ihmisiä tykkäämään tai jakamaan
  2. Älä postaile täysin mihinkään liittymättömiä memejä
  3. Harkitse pari kertaa ”tykkää ja jaa” -kilpailujen tekemistä

Sen sijaan mieti sisältösi näiden kysymysten kautta:

  1. Onko kirjoittamani sisältö ajankohtaista ja olennaista/kohderyhmää kiinnostavaa?
  2. Onko sisältö lähteestä, johon itse luottaisit/joka on yleisesti luotettavana pidetty?
  3. Jakaisitko sisältöä omille kavereillesi tai suosittelisitko muille?

Olemme huomanneet merkittäviä laskuja niiden sivujen tavoittavuudessa, jotka kerjäävät tykkäyksiä. Facebook siis jopa rankaisee tällaisesta tykkäyksien ruinaamisesta, joiksi se muuten todennäköisesti laskee nykyään sallitut ”Tykkää ja jaa” -kilpailut eli niiden tekeminen edelleenkään ei välttämättä ole paras ratkaisu. Tästä emme ole saaneet vielä tarpeeksi dataa, jotta voisimme sen kiveen hakata.

Mitä yrityksen tulee tehdä?

  1. Tee hyvää ja kohderyhmääsi puhuttelevaa sisältöä, esimerkiksi kuten Karhu. Karhulla on puujalkavitsejä (jotka tuntuvat tilastojen valossa toimivan kohderyhmään), hyvälaatuisia kuvia, joista idea selviää heti ja selkeä tyyli jolla viestitään. Itse tuote on pääosassa ja näin ollen jatkaa Karhun muissa medioissa toteuttamaa viestintää (”voit kerätä korkkeja, mutta Karhua ostetaan maun vuoksi”). Ja ainakin minulle nuo kuvat tuovat myös hienoisen janon!
  2. Maksa sisältösi näkymisestä paljon.

Facebook muuttuu koko ajan ja kaikkia muutoksia ei välttämättä tiedoteta jokaisessa kanavassa. Sinun kannattaa siis seurata sivujesi tilastoja viikottain ja reagoida mahdollisiin muutoksiin. Tee, analysoi ja optimoi.

– Matti

Ps. Vastaus koko postauksen otsikon kysymykseen on lyhykäisyydessään: Et tee tarpeeksi hyvää sisältöä.