S-ryhmä räjäytti Internetin maanantaina ilmoittamalla, että se laskee yli 400 tuotteen hintoja – joitain tuotteita jopa lähemmäksi 40 %. Mutta miksi S-ryhmän hinnanalennuksen viestintä onnistui tehokkaammin kuin Keskon marraskuussa tekemä halpuutus?

1. He julkaisivat alennuksensa laajasti ja kaikkialla

  • Tiedotteet sivuille ja lehdistölle
  • Facebookissa kerrottiin välittömästi alennuksista
  • Twitter – katso #halpuuttaminen

s-ryhma-laski-hintoja

prismojen-hinnat-laskivat

Tälläiset uutiset leviävät todella helposti sosiaalisessa mediassa – katso ylhäältä esimerkiksi Prisman julkaisun saamat jaot. Ja kylmä totuus näkyy nykyään olevan, että jos joku on kuuma peruna sosiaalisessa mediassa niin se on sitä kohta myös suurimmissa medioissa.

Aiheesta on kirjoittanut tähän mennessä ainakin HS, Kauppalehti, iltalehdet, Taloussanomat jne ja tunnetusti näilläkin medioilla on melkoiset lukijamäärät myös netin ja sosiaalisen median puolella.

2. Oma henkilöstö ja muut ihmiset lähtivät jakamaan sanomaa sosiaalisissa medioissa

Jostain on saatava pieni kipinä, jotta hyvät (tai huonot) asiat lähtevät leviämään sosiaalisessa mediassa. Oma henkilöstö on siihen yksi kanava, sillä ihmiset uskovat mielummin ihmisiä ja levittävät asioita helpommin kuin virallisia teitä pitkin. Vertailun vuoksi – syksyllä tapetilla ollut VISKIGATE.

3. Nerokas sana – halpuutus – lähti helposti leviämään ihmisten suussa ja Twitterissä

Tarttuva sana, joka muuntautuu helposti esimerkiksi #hashtagiksi. Halpuuttaminen tuskin on edes oikea sana – sanan ajatuksena on ollut herättättää ihmisten mielenkiintoa ja keskustelua asiasta –> lisätä pöhinää ja puhetta.

halpuuttaminen-twitter

halpuuttaminen2

halpuuttaminen3

4. Jatkuvat negatiiviset uutiset – kerrankin jotain joka vaikuttaa positiivisesti kuluttajan arkeen

Jatkuvasti uutisoidaan vain negatiivisista asioista, joten kun noinkin iso toimija julkaisee jotain kuluttajalle positiivista niin leviäminen on taattu.

Loppusanat: Job well done S-ryhmä! Hyvä esimerkki siitä, että jos on jotain kerrottavaa niin sen voi kertoa ISOSTIKIN.

– Matti