Netti on monimuotoinen paikka. Täällä on paljon isoja tekijöitä, jotka dominoivat peliä ja myös paljon pieniä tekijöitä ja asioita, joita tekemällä pystyy menestymään.

Tämän artikkelin tavoitteena on kertoa ne perusasiat, jotka on syytä tehdä, vaikka niihin ei hirveästi panostaisikaan. Nämä eivät ole varsinaisesti markkinointitoimenpiteitä, vaan näillä asetetaan yrityksesi niin sanotusti nollatasolle.

1. Sosiaalisen median jakonapit verkkosivuille

Vaikka et itse jostain syystä käytä sosiaalisia medioita, niin muista aina laittaa sivuillesi mahdollisuus jakaa ne sosiaaliseen mediaan. Laittamalla napit, sivustolla vierailijoilla on mahdollisuus jakaa tietoa sinusta eteenpäin helposti.

2. Yhteydenottolomake

Tämän pitäisi olla jo itsestäänselvää, mutta monet eivät vieläkään ole laittanut sivuilleen yhteydenottolomaketta. Suurin osa ihmisistä on jo tottunut ottamaan yhteyttä lomakkeen kautta ja se madaltaa yhteydenoton kynnystä huomattavasti.

3. Yrityksen oma sähköposti

Kumpi on ammattimaisemman näköinen: sami(at)bgh.fi vai sami.bgh(at)hotmail.com? Yllättävän suurissakin yrityksissä näkee vielä Hotmail- ja Gmail -virityksiä. Se, että tykkäät käyttää sähköpostiasi Gmailin kautta, ei ole este osoitteen muutokselle. Voit käyttää edelleen samaa palvelua, mutta laita se maili nyt kuntoon ja nopeasti!

4. Google + Business

Googlella on kova suunnitelma ottaa verkko haltuun itselleen. Google+ eteen tehdään valtavasti töitä ja se vaikuttaa nyt jo paljon hakukoneisiin. Googlen hakutulosten oikealle puolelle tulevat tiedot päivittyvät suoraan Google+ profiilistasi. Hyvä esimerkki on hakea Googlesta hakusanalla Chez.

Kun olet täyttänyt tiedot saat lisänäkyvyyttä hakukoneissa. Huhujen ja jonkunlaisten faktojen mukaan hakukoneet myös suosivat palvelun käyttäjiä. Suomessa ei vielä hirveästi käytetä Google+ palvelua, joten vinkkimme on, että tee profiili kunnolla ja ilmoita sinne suurista muutoksista, sillä pääset jo pitkälle. Laita myös ilmoitukset päälle, jotta saat viestin mikäli kanssasi halutaan keskustella. Google+ profiilin yrityksellesi voit tehdä täältä

5. Google Analytics ja Webmaster Tools

Aina sivuja asennettaessa on laitettava molemmat työkalut kuntoon. Vaikka et niitä itse ikinä käyttäisikään, saavat ammattilaiset sinulta arvokasta tietoa tehdessään kampanjoita myynnin lisäämiseksi. Webmaster Toolsin eli verkkovastaavan työkalujen ehdoton etu on myös se, että se ilmoittaa sinulle mikäli sivustossa on jokin huonosti tai suuria kehityskohteita löytyy.

Mikäli yllä mainitut asiat eivät ole kunnossa, on ne syytä laittaa kuntoon pikimmiten. Tee itse tai ota yhteyttä.