Kivijalkaliikkeen pitäjän, internetmarkkinoijan ja verkkokaupan omistajan on hyvä ottaa huomioon ihmisten erilainen käyttäytyminen eri laitteilla ja eri tilanteissa, sekä eri ostoprosessin vaiheissa. Tässä artikkelissa käsitellään älypuhelimia, niiden tuomia muutoksia ja mahdollisuuksia varsinkin internetmarkkinoinnin saralla.

Blogissa on mielestäni tärkeimmät asiat tiivistettynä Googlen julkaisemasta tutkimuksesta siitä, kuinka ihmiset käyttävät mobiililaitteita. Jatka lukemista ja annan vielä parhaat vinkit, joilla voit hoitaa oman liikkeesi mobiilinäkyvyyden kuntoon.

Puhelinta käytetään nettiselailuun kaikkialla, niin töissä kuin kotona ja liikenteessä (ei toivottavasti autolla) eli esimerkiksi kaupassa. Se on kätevästi aina mukana ja käytännössä suurimmalla osalla suomalaisista älypuhelimen käyttäjistä on myös jonkinlainen datapaketti – eli internetyhteys on aina käytettävissä. Ihmiset tarvitsevat yleensä tukea ostopäätökseen ja yksi portti siihen on mobiilihaku.

Mihin ihmiset sitten käyttävät älypuhelinta shoppaillessaan?

  1. etsiäkseen liikkeiden sijaintia ja ohjeita liikkeeseen (36 %)
  2. katsoakseen liikkeiden aukioloaikoja (35 %)
  3. vertaillakseen hintoja eri ostopaikkojen (verkkokaupat vs. kivijalkamyymälät) kesken (53 %)
  4. etsiäkseen tarjouksia (39 %)
  5. surffaillakseen netissä ennen ostopäätöstä
  6. lukeakseen tuotearvosteluja / vertaillakseen eri tuotteita keskenään

Googlen tutkimuksen mukaan  90 % käyttää älypuhelinta ennen ostopäätöstä etsiäkseen tietoa ja jopa 82 % ihmisistä etsii tuotteista tietoa puhelimella KUN HE OVAT OSTOKSILLA. 82 PROSENTTIA! Puhelin on siis varsin ratkaisevassa asemassa varsinkin ENNEN ostopäätöstä. Sillä on helppo etsiä tuotetietoa ja myös kilpailevia ostopaikkoja heti kun näkee kivijalkaliikkeessä jonkun tuotteen. Tarkoittaako tämä sitä, että sinun pitäisi mennä kunnon vanhana kivijalkaliikkeen myyjänä kieltämään vaatteiden kokeilu jos ihminen näpräilee kännykkää? Ei todellakaan. Sinun pitää toki tehdä jotain. Siitä vielä hieman myöhemmin, kun maltat lukea.

MITÄ MINÄ TEEN?!

Jatka lukemista. Tämä voi olla sinulle myös mahdollisuus mikäli niin haluat sillä tutkimuksessa oli vielä muutama hauska fakta -muun muassa, että ihmiset, jotka käyttävät puhelinta ostavat enemmän:

  • Kauneustuotteissa 50 % enemmän
  • Kodinkoneet 40 %
  • Elektroniikka 34 %
  • Kodinhoitotuotteet 25 %

Tutkimuksessa selvisi myös, että yksi kolmesta etsii jo nyt mielummin puhelimella tietoa kun kysyy asiakaspalvelijalta. Ymmärrän tämän täysin, sillä on helpompi uskoa muiden ihmisten kirjoittamia arvosteluja ja kommentteja tuotteista kuin myyjän, jolla tietysti on oma lehmänsä ojassa. Joissain tuoteryhmissä nämä luvut ovat vielä isompia; kodinkoneissa ja elektroniikassa luku on jopa 50 % luokkaa. Lisäksi suurin osa mobiilihauista kääntyy kaupaksi (konversioksi) erittäin nopeasti, alle tunnissa!

Ja sitten käytäntöön, mitä älypuhelimet tarkoittavat sinun liiketoiminnallesi?

Muutosta, mahdollisuutta ja ajattelun uudistamista nyt ainakin. Olen kuullut tarinoita kivijalkaliikkeen pitäjistä, jotka kieltävät liikkeessä puhelimen käytön tai kuvaamisen, jotteivat vain menetä asiakkaita. Tästä yksi steppi eteenpäin olisi tietysti poistaa tuotteista vielä tarkemmat nimet ja tiedot, jottei niitä voi vertailla. Ja ai että kun kauppa käy!! …tai sitten ei. Mitä jos lähdettäisiin toisesta näkökulmasta.

Mitä kauppiaan tulee tehdä?

10 vinkkiä kivijalkaliikkeelle:

  1. Älä jää tuleen makaamaan, vaan mieti mobiilin tuomaa muutosta tai pyydä apua.
  2. Jos et voi tai halua laittaa jostain syystä liikkeen kylkeen verkkokauppaa niin laita sivuillesi tuotteet esille ja jossa tuotteita voi arvostella –> näin sinun sivustollasi on mahdollista olla mukana kilpailussa mobiilihauista. 
  3. Tee sivustosi responsiiviseksi ja nopeaksi, jotta kännykällä sitä on helppo selata. Muuten 65 % tutkimukseen osallistuneista pitivät enemmän mobiililaitteille suunnitelluista sivuista kuin erillisistä aplikaatioista (35 %). Eli tee nyt herranjumala ne mobiilisivut / responsiiviset sivut ensin ennen kuin alat tuhlaamaan rahojasi mobiilisovelluksiin.
  4. Saavuttaessa sivuillesi mobiililaitteilla, pitää näkyä heti osoite, aukioloajat ja puhelinnumero.
  5. Älä hinnoittele itseäsi törkeästi ulos. Jos esimerkiksi 300 euron tuotteesi saa verkosta kotiovelle alle 200 euron niin sinun pitää asiakaspalvelulla ja elämyksellä tehdä melkoinen työ, jotta saat kauppaa. Näin siis ihmisten parissa, jotka vertailevat hintoja. Toki se, että sinulta tuotteen saa heti mukaan vaikuttaa myös.
  6. Mieti vakavasti hakukoneissa tapahtuvaa mobiilimainontaa jos et sitä vielä käytä. Saatat päästä yllättävän helpostikin ihmisten vaihtoehdoksi. Kun tarvitset apua niin ota yhteyttä.
  7. Rohkaise puhelimen käyttöön. Sitä tapahtuu joka tapauksessa, joten miksi et koittaisi hyötyä siitä?
  8. Voit esimerkiksi helpottaa tuotteiden tietojen etsimistä, vertailuja, arvosteluja jne. Yksi esimerkki voisi olla laittaa QR-koodit tuotelappuihin –> koodilla haettaisiin automaattisesti ko. tuotteesta tietoa Googlesta.
  9. Pidä huoli, että yrityksesi löytyy mobiililaitteiden eri karttapalveluista. Muita kokeilemisen arvoisia palveluita ovat mm. Foursquare ja Facebook Places.
  10. Mieti, miten löydyt eri hintavertailusivuilta?

5 vinkkiä verkkokaupalle:

  1. Huolehdi, että sivustosi on helppokäyttöinen, mobiililaitteille tehty (responsiivinen tai oma mobiilisivusto) ja kevyt.
  2. Tee arvostelu helpoksi ja pyydä sitä, voit myös palkita arvosteluista jos siltä tuntuu.
  3. Pidä hinnat järkevinä – pohdi eri vertailusivuilla näkymistä.
  4. Ota käyttöön mobiilimainonta.
  5. Pidä huoli, että sivustoltasi on helppo jakaa eri sosiaalisen median kanaviin.

Jälkipuheet

Huh huh. Tulipahan melkoinen vuodatus tästä tekstistä. Meinasin jakaa sen jo kahteen osaan, mutta ajattelin, että on todella kurjaa jättää lukijat kielekkeen reunalle ahdistukseen. Tästä syystä päätin tehdä tästä mielummin ylipitkän postauksen, joka ei pelkästään pelottele ja tuo esiin ongelmia, vaan tarjoaa niihin myös ratkaisumalleja.

Kun olet vakuuttunut, että mobiili tulee ottaa vakasti ja tarvitset apua niin bGH saattaa olla sinulle sopiva kumppani. Ota nyt ainakin yhteyttä niin kuin monet muutkin ovat tehneet ja katsotaan sitten miten etenemme.

– Matti

PS. Meikäläinen itse tarkistaa IHAN kaiken puhelimesta. Ei ole päivää etten tarkista jotain kuultua väitettä ipponellani…