Google AdWordsissa maksat vain mainostesi klikkauksista, et näyttökerroista (on olemassa vaihtoehtoisia hintatarjousvaihtoehtoja, mutta CPC on näistä yleisin). Voit itse asettaa päiväbudjetin, eli summan minkä haluat päivittäin käyttää. Google ei ole asettanut minimiä, mutta alle 10€/päivä ei ole järkevä budjetti liikenteen saamiseksi, ellei klikkihinnat ole todella alhaisia. Klikkihinnat vaihtelevat yleensä 0,10-5€ välillä.

Mistä klikkihinta koostuu?

Klikkauksen hinta koostuu kolmesta päätekijästä:

1. Mitä sinä ja kilpailijasi olette valmiita maksamaan klikkauksesta?

AdWordsissa asetetaan hintatarjous, jonka olet valmis maksamaan yhdestä klikkauksesta. Tuo summa on suurin mahdollinen, minkä joudut maksamaan tavallisesti mainoksesi klikkauksesta kyseisellä avainsanalla. Usein klikkihinta on alhaisempi, kuin mitä tarjoat ja joskus se on korkeampi. Hakua tehdessä AdWords aloittaa aina huutokaupan, jonka perusteella klikin hinta ja mainoksen sijoitus määräytyy.

Eri avainsanoilla on erilainen kilpailutilanne, joten vähemmän yllättävästi kilpaillut avainsanat ovat kalliimpia, kuin vähemmän kilpaillut. Siksi juuri sinulle oikeiden avainsanojen ja niiden yhdistelmien löytäminen on rahassa mitattavissa.

2. Laskeutumissivun käyttökokemuksesta

Google käy läpi laskeutumissivuja, joihin mainokset ohjaavat käyttäjiä. Googlen järjestelmät ja työntekijät käyvät sivuja läpi ja arvioivat, kuinka hyödyllisiä ne ovat käyttäjillä ja vastaavatko ne mainoksia sekä avainsanoja. Mitä hyödyllisempi laskeutumissivu on, sitä paremmat laatupisteet kyseinen avainsana saa, jonka seurauksena klikkauksen hinta laskee alaspäin.

3. Klikkausprosentista

Kaikki käyttäjät, jotka näkevät mainoksesi eivät tule klikkaamaan sitä. Klikkausprosentti määräytyy siitä kuinka moni mainoksen nähnyt käyttäjä klikkaa sitä. Google ajattelee siten, että mitä enemmän mainostasi klikataan, sitä hyödyllisempi ja kohdistetumpi sen täytyy olla hakijalle. Google haluaa hakijoiden löytävän etsimänsä, joten se tarjoaa sinulle mainostajana palkinnon siitä, että tarjoat käyttäjille mitä he etsivät, alentamalla klikkaushintojasi.

Eli käydään vielä kaava läpi, jolla AdWords muodostaa todellisen kustannuksen klikkaukselle:

Kilpailijan AdRank / Sinun laatupisteet + 0.01 = Todellinen klikkihinta

AdRank koostuu korkeimmasta hintatarjouksesta ja laatupisteistä. Esimerkiksi:

Sinä:

Korkein hintatarjous: 2€ Laatupisteet: 10 -> AdRank = 20 ——> Todellinen kustannus: 16/10 + 0.01 = 1.61€

Mainostaja 2:

Korkein hintatarjous: 4€ Laatupisteet: 4 -> AdRank = 16 ——> Todellinen kustannus: 12/4 + 0.01 = 3.01€

Mainostaja 3:

Korkein hintatarjous: 6€ Laatupisteet: 2 -> AdRank = 12 ——> Todellinen kustannus: Korkein hintatarjous

Laittamalla nämä asiat kuntoon, saat parhaan mahdollisen hinnan klikkaukselle ja täyden hyödyn päiväbudjetistasi.