Kuten kaikki tiedämme on netin käyttö mobiililaitteilla kasvanut ja jatkaa kasvamistaan entistä enemmän. Usealla sivustolla ja verkkokaupalla mobiilikäyttäjien määrä on jo ylittänyt käyttäjät jotka vierailevat sivuilla käyttäen tietokonetta.

Alla on kuva verkkokaupasta, jossa on kuukausittain 50 000 istuntoa, näistä mobiilikäyttäjien osuus on lähes 70%.

Moni myös väittää tai uskoo, että mobiililaitteilla ei tehdä ostoksia vaan tilaukset tehdään koneella myöhemmin, kun ensin on tutustuttu tuotteisiin puhelimella. Väärin. Tämän saman verkkokaupan kaikista ostoksista lähes 60% tehdään puhelimella.

Joten sivujen käytettävyys mobiililaitteilla näyttelee entistä suurempaa roolia puhuttaessa nettisivuista ja verkkokaupoista.

mobiili-vs-desktop

Google näyttää hakutuloksissa onko sivustosi yhteensopiva mobiililaitteisiin.

Google on hiljattain ottanut käyttöön ominaisuuden, joka näyttää puhelimella hakua tehdessä hakutuloksen yhteydessä onko sivut yhteensopivat mobiililaitteille vai eivät. Näin käyttäjä saa heti tietoonsa onko käytettävyys sivuilla hyvä vai huono.

Jokainen älypuhelinta käyttävä tietää, kuinka ärsyttävää ei-responsiivisten sivujen selaaminen on. Tämä on varmasti yksi syy, jonka takia Google on tämän uuden ominaisuuden ottanut käyttöön mobiilikäytön kasvun seurauksena.

sopii-mobiiliin

Joten älä anna hakijalle mahdollisuutta olla tulematta sivuillesi ja hylätä yritystäsi, ennen kuin hän on edes nähnyt mitä sinulla on tarjottavaa. Sillä miksi käyttäjä tulisi sivuillesi, jos hän tietää, että niiden käytettävyys on huono ja käyttökokemus huono.

Aseta itsesi hakijan asemaan, ota älypuhelin käteen (tai käy sivulla mobiletest.me/) ja kokeile miltä omat sivusi näyttävät puhelimella ja minkälaiset niitä on käyttää. Huomaat kyllä pian onko ne mobiililaitteille sopivat vai onko sivuja aiheellista päivittää.

Mikäli sivuja on tarpeellista päivittää, jotta ne toimivat moitteetta mobiililaitteilla, ota yhteyttä, niin laitetaan sivut kuntoon.