Zalando on ”melko” iso vaatteiden ja kenkien, sekä asusteiden verkkokauppa (okei myyvät he kotiinkin tuotteita). Tässä blogissa ajattelin kertoa, miten Zalando tekee kauppaa ja markkinoi verkossa. Sinäkin olet varmasti törmännyt vastaaviin juttuihin, blogin luettuasi tiedät miksi.

Tarina Zalando reissusta

Kuten mainoksissakin se jo alkuun tuotiin ilmi, miehethän eivät käytä Zalandoa! Eiväthän? Ei siellä varmaan ole meille mitään (huom. vain 5130 t-paitaa miehille löytyy valikoimasta). Stereotypioiden mukaan tämä blogi kertoo kuitenkin tarinan naisen treenikenkien ostosta. Eli tuo parempi puolisko halusi uudet salikengät ja tässä blogissa kerron miten koko prosessi meni ja miten Zalando siihen liittyy.

1. Vaihe – suosittelut

Minulle oli kehuttu Niken Free Tr -kenkiä usean kaverin toimesta ja sitten kun parempi puolisko halusi uusia salikenkiä niin totesin, että ne ovat ainoat oikeat. Eli suosittelin tuotteita. Suositteluna olisi voinut toimia myös joku nettisaitti, blogi tai sosiaalisen median kanava.

2. Vaihe – tutkiminen ja ostospaikkojen vertailu

Ostoprosessi jatkui niinkuin monella – Ko. kengät vaan Googlen hakuun ja tutkimaan arvosteluja kengistä + etsimään potentiaalista ostopaikkaa. Mitäs googlesta löytyikään?

zalando-google-adwords

Google Adwords -mainoksissa (keltainen tausta) kakkossijalla Zalando, kuten myös orgaanisissa tuloksissa (heti Niken jälkeen). No tästä hausta sitten avasimme muutamat arvostelusivut ja pari ensimmäistä kenkiä myyvää kauppaa. Käytän esimerkkinä nyt Zalandoa, koska se hoiti asiansa näistä parhaiten.

Vaihe 3 – itse verkkokaupassa

Klikattuamme mainosta laskeuduimme allaolevalle sivulle. Laskeutumissivu on jo kerrassaan todella hyvä, sillä siitä löytyy heti suositeltuna eri värivaihtoehtoja – lisäksi sivulla on heti asiakkaan ostopäätöstä helpottavia hyötyjä kuten ilmainen toimitus ja palautus. Miinus tosin siitä, että ko. väri johon laskeudutaan ensin niin on loppu.

zalando-laskeutuminen

 

Aikamme selailimme eri värejä ja luimme asiakkaiden Zalandoon kirjoittamia arvosteluja. Mutta ostopäätös ei vielä kuitenkaan syntynyt, sillä kenkien suhteellisen arvokas hinta vielä mietitytti.

Vaihe 4 – uudelleenmarkkinointi / Remarketing

Poistuimme siis kaupasta ja jätimme asian sikseen. Taisimme lähteä siitä sitten käymään ruokakaupassa tai jotain vastaavaa. Illemmalla sitten vaimokkeeni surffaili koneella ja päätyi kohta taas Zalandon verkkosivuille, sekä alkoi kyselemään minulta vielä, että minkä väriset kengistä olivat parhaat. Kysyin, että mistä keksit taas alkaa kenkiä katsomaan, johon hän: ”Facebookissa oli Zalandon mainos”. Alla kuva mainoksesta, jonka ”uhriksi” parempi puoliskoni joutui. Juuri katsellut kengät (okei väri on eri) mainoksessa ja luvataan taas ilmaista toimitusta/palautusta.

zalando-fb-mainos

 

 

Mitä tämä on? Miten tällainen on mahdollista? Zalando tekee remarketingia eli uudelleenmarkkinointia.

Mitä on uudelleenmarkkinointi ja miten se toimii?

Uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa saada asiakkaat uudelleen sivuillesi tai verkkokauppaasi. Googlen sanojen mukaan vielä: ”Uudelleenmarkkinointi mahdollistaa potentiaalisten ostajien tavoittamisen heidän selatessaan muita verkkosivustoja ja näyttää heille houkuttelevia viestejä tai tarjouksia, jotka rohkaisevat heitä palaamaan sivustoosi ja tekemään ostoksen.”

Eli lyhykäisyydessään uudelleenmarkkinoinnilla tarkoitetaan sitä, että tavoitat asiakkaasi uudestaan kun hän on jo kerran poistunut sivuiltasi tekemättä haluamaasi tekoa.

Uudelleenmarkkinointia voi käyttää:

  1. Google Adwords -mainonnassa
  2. Facebook-mainoksissa
  3. Bannerimainonnassa
  4. Yhteistyökumppaneiden sivuilla

Uudelleenmarkkinointi toimii lyhyesti sanottuna niin, että sivustollesi asennetaan eväste (cookie), joka latautuu kävijän koneelle. Kun hän sitten liikkuu muilla sivustoilla ja sinulla on mainontaa niillä niin hänelle näytetään mainoksiasi. Tässä on siis uudelleenmarkkinoinnin toimintaperiaate, mutta ihan noin helppoa se ei aina ole.

Miten otan käyttöön uudelleenmarkkinoinnin sivuilleni tai verkkokauppaani?

Jos haluat markkinoida esimerkiksi Facebookissa kuin Zalando, niin ota yhteyttä. Se ei valitettavasti onnistu ihan perus Facebook-työkaluilla. Perustasolle ko. mainonnan pystyttäminen on suhteellisen helppoa (perustasolla tarkoitan nyt sitä, että kävijälle näytetään yleisesti mainoksia sivuillesi – ei tietystä tuotteesta, jota hän aiemmin selasi), mutta Zalandon tekemä todella tarkka uudelleenmarkkinointi vaatii hieman enemmän lihaksia ja rahaa.

Me toteutamme vaativammat Facebook-uudelleenmarkkinointikampanjat käyttäen Adrollia (yksi virallisista Facebookin mainoskumppaneista). Tuotekohtainen uudelleenmarkkinointi heidän palvelunsa avulla edellyttää reilumpaa budjettia TAI Magento -verkkokauppaa (me teemme nykyään pääosin ainoastaan ko. alustalle kauppoja).

Kun uudelleenmarkkinointi kiinnostaa niin ota joka tapauksessa yhteyttä – katsotaan sitten yhdessä mitä voimme tehdä lisätäksesi mainontasi tehokkuutta.

Ai niin, tarina jäi kesken – lue vielä vaihe 5 – mistä kengät ostettiin ja miten tarina päättyi.

Vaihe 5 – ostaminen

Vaikka Zalando teki kaikkensa saadakseen vaimokkeen ostamaan uudet Nike Free Tr 3 kenkänsä heidän kaupastaan, niin valitettavasti kauppa meni tällä kertaa sivu suun. Syynä oli 4-10 arkipäivän toimitus ja Stadiumista heti käteen löytyneet, sopivan väriset Niket, joskin muutaman euron kalliimmalla.

Mitä voimme ylläolevasta päätellä?

Aina ei voi onnistua, vaikka hoitaisi asiansa kuinka hyvin. Tällä kertaa syynä oli niin isoksi kasvanut halu saada kengät, että ne oli saatava heti. Lisäksi oikea väri sattui löytymään kivijalasta. Näin tälläkertaa.

– Matti

Ps. Erehdyin itse Zalandon sivuille katsomaan kenkiä – nyt FB:ssä minua vainotaan… Joudun kohta ehkä ostoksille!