Näin muuten on, aivan joka asiassa. Silti jotkut jaksavat väittää, että pieni pihtaaminen pitää mielen virkeänä.

  • Miehenä voin sanoa, että kyllähän se ärsyttää. Aika paljonkin itse asiassa. Lopussa kiitos seisoo, jotkut väittävät.
  • Yrittäjänä voin sanoa, että kyllähän pihtaamisessa on puolensa. Säästeleminen kiehtoo aina.
  • Uusmediatoimiston kaverina sanon, että se ei ole hyvä asia. Toki missään nimessä lompakkoa ei pidä avata vain sen vuoksi, että saadaan sisävuorille raikasta ilmaa.

Ja asiaan


Edellä mainitut kolme kohtaa ovat paikkansa pitäviä. Olen huomannut vuosien varrella, että markkinointiin ja myyntiin sijoitettu pääoma ja aika on suorassa suhteessa yrityksen kasvuun. Kasvukäyrässä täytyy kuitenkin ottaa huomioon se, että liioitteluvauhdilla tapahtuva kasvu riistäytyy käsistä. Näin käy myös kehonrakentajille, joilla alkaa menemään tee -ja ruokalusikalliset sekaisin. Kroppa ei kestä ja edessä on tuho, tosin aika lihaksikas, mutta myös tuskallinen. Sama koskee yrityksiä, on pelattava resursseilla, jotka pystyy hallitsemaan ja joiden mukanaan tuomat riskit pystyy kantamaan.

Haluan myös alkuun puhua rehellisesti: kaikessa mihin tässä blogissa viittaan, liittyy ainoastaan asiakkaat, jotka yrityksellämme on vuosien varrella ollut. Niihin ei lukeudu yhtään pörssiyhtiötä. Niihin lukeutuu toimialojensa johtajia ja Suomen mittakaavalla suuria yrityksiä. Niihin lukeutuu myös pieniä aluellisia yrityksiä. Voit siis todenteolla uskoa nämä asiat todeksi.

Tiedä rajasi

Lähtökohtana on se, että täytyy tietää yrityksen ja itsensä rajat. Onko valmis pudottamaan omasta palkastaan hieman alkuvaiheen markkinointikuluihin säilyttäen samalla järjen ja onnen elämässään? Onko yrityksen kassavirta sellainen, että se pystyy jatkamaan toimintaa vaikka kuukaudessa markkinointiin sijoitettu pääoma tulee takaisin vasta neljän kuukauden päästä?

Olen huomannut, että suurin haaste yrityksillä on aika. Haluamme kaiken nopeasti. Niin mekin. Tai oikeastaan nyt heti. Onneksi olemme nähneet niin monen asiakkaamme kanssa kuinka pitkäjänteinen toiminta alkaa tuottamaan tulosta. Se helpottaa meitä ja toivottavasti tämä yhden lauseen tieto helpottaa myös sinua.

Keskity edelleen pääosaamiseesi

Kasvavat ja paikallaan pysyvät yritykset eroavat yhdellä tavalla toisistaan. Kasvavat yritykset keskittyvät koko ajan ydinliiketoimintaansa. He ottavat kumppaneita mukaan toimintaansa, kehittävät markkinointia tai taloushallintoa yhdessä, mutta fokus on koko ajan ytimessä. Paikallaan pysyvät taas vahtivat jatkuvasti kumppaneita ja luulevat oman työtaakkaansa keventyvän kumppanin myötä. Keskittymällä koko ajan omaan toimintaasi ja tukemalla kumppania heidän työssään rakennatte yhdessä hyvän liiketoiminnan. Toki molempien on luotettava toisiinsa ja tehtävä parhaansa, sitä ei sovi unohtaa. Ps. nämä vinkit toimivat myös parisuhteeseen.

Ole ylpeä itsestäsi

Minusta on aivan mahtavaa päästä kertomaan yrityksestäni muille. Alkuun se tosin hieman pelotti ja pelkäsin, että minua pidetään ylimielisenä. Kävikin päinvastoin. Kun kerron kaikille mitä teemme ja olen avoin, niin ihmiset kiinnostuvat. He suorastaan pyytävät lisää uutiskirjeitä ja tarinoita. Näin ei välttämättä kävisi, jos kertoisin aina kuinka Facebookin käyttöönottaminen lisäsi myyntiäni 43% tai joka viikkoinen uutiskirjeeni on nostanut katettani 15%. Ihmiset eivät ole kiinnostuneita työsi tuloksista vaan sinusta ja työstäsi. Kun olet sinut sen kanssa, että ihmisille kerrotaan toiminnasta, uusista tuotteista ja heille annetaan alennuksia välillä, olet valmis tämän päivän markkinointiin. Se on kohtuullisen avointa kuitenkin. Ainoa poikkeus Suomessa tuntuu olevan terveyteen liittyvä toiminta, jossa kasvaminen ilman hintakilpailua on haastavaa.

Anna ja saat enemmän takaisin (yleensä)

Tämän hetken haaste on se, että hukumme lähestulkoon informaatiotulvaan. Sen vuoksi monet ihmiset maailmassa käyttävät paljon aikaansa uusien kanavien kehittelemiseen, ihmisten tutkimiseen ja kaikkeen muuhun ”puoliturhaan”. He haluavat löytää kanavia, joista ihmisille saadaan viestejä läpi ja he pelastuvat ennen kuin pää on jo pinnan alla. Yleensä näiden kanavien avaaminen vaatii rahaa. Joko joudut ostamaan ammattilaisen, sijoittamaan uusiin kanaviin tai tutkimaan itse asiaa aika paljon (joka on siis pois leipätyöstä). Joka tapauksessa joudut antamaan joko rahaa, luottamuksesi, aikaasi ja vastuuta aloittaessasi mitä tahansa. Yleensä jopa kaikkia. Ilmaiseksi ei saa muuta kuin äidin ja naapurin faneiksi. Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa.

Se, että ei ole valmis sijoittamaan mitään omaan markkinointiinsa vaan pihtaa jatkuvasti, kertoo epäluottamuksesta omaan toimintaan. Usko pois, pihtaaminen ei ole hyvästä.