Olen kirjoittanut aiheesta jo aiemmin (lähes kaksi vuotta sitten!!) blogiimme: Kuinka luoda hyvää sisältöä Facebook-sivulle? Paljon on aikaa kulunut ja niin sanotusti kilometrejä mittariin, joten ajattelin kirjoittaa uuden toissapäivänä pitämäni koulutuksen innoittamana.

Mistä lähdetään liikenteeseen?

Oletan, että yhä useammilla yrityksillä on jo Facebook-sivu, mutta käyn silti asian lävitse niin kuin se tulisi käydä jo sivua perustettaessa. Jos sinulta löytyy jo sivu niin ei haittaa, sillä tämä pohdinta on ihan kohdallaan myös sinulle.

Kysy itseltäsi nämä kysymykset:

  1. Kenelle sivu on tarkoitettu ja mitä kohderyhmäämme se palvelee?
  2. Millainen sisältö kiinnostaa kohderyhmäämme?
  3. Millainen sisältö tuottaa hyötyä ja lisäarvoa kohderyhmällemme?
  4. Kuinka usein julkaisen?

Vinkkinä: et välttämättä tiedä heti kärkeen, että ketä sivusi palvelee, mutta valitse silti joku kohderyhmä ja ehkä yllätyt myöhemmin positiivisesti – sivusi saattaa palvella useampiakin kohderyhmiä. Viime syksynä julkaisimme eräälle asiakkaallemme Facebook-sivun ajatuksenamme palvella kuluttaja-asiakkaita ja pyrkiä ohjaamaan heitä kauppaan. Nyt tilanne on muotoutunut niin, että sivun kautta tulee kyselyitä kuluttaja-asiakkailta, mutta myös yritysasiakkaat ovat alkaneet ottamaan yhteyttä. Kaikki tämä johtuu siitä, että aloimme asiakkaan kanssa tuottamaan hyvää sisältöä, joka kiinnostaa kuluttajia.

Kun mietit, että millainen sisältö kiinnostaa asiakastasi niin koita asettua hänen housuihinsa; jos myyt autoja niin asiakastasi saattaa kiinnostaa autojesi lisäksi esimerkiksi huoltovinkit, asiakkaiden kokemukset autoistanne ja vinkit esimerkiksi käytettyä autoa ostaessa.

Julkaisutahti. Kun päätät, että julkaiset materiaalia esimerkiksi 3 kertaa viikossa niin pidä siitä kiinni äläkä lipsu, sillä kun aloitat lipsumisen niin kohta tilanne on sellainen, että päivitystahti on kerran kahdessa viikossa. Suosittelemme aina julkaisemaan mahdollisimman paljon, mutta minimissään 2-3 kertaa viikossa. Tietysti tämä vaatii aikaa ja suunnittelua. Vinkki: Jos haluat helpoittaa työtäsi niin käytä ajastustoimintoa. Tee päivitykset kerralla käyttäen esimerkiksi 2 tuntia maanantaiaamuna koko viikon päivityksiin – säästät tunteja aikaa. Muista kuitenkin, että jos jotain ajankohtaista tapahtuu mikä liittyy yrityksenne toimintaan niin voit julkaista sen myös! Suomessa harva yritys julkaisee liikaa.

Millaisia päivityksiä julkaisen?

Tässä järjestys eri päivitystyyppien tehokkuudesta. Tämä perustuu omiin kokemuksiimme ja luettuun tietoon.

  1. Video – olemme huomanneet, että videot saavat orgaanista näkyvyyttä muita tyyppejä enemmän ja lisäksi kun ostaa mainontaa niin näyttökertoja, tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja tulee enemmän ja halvemmalla. Kun jaat videoita niin lataa ne suoraan Facebookiin – älä jaa YouTubesta, sillä videosi saavat paljon paremman näkyvyyden kun jaat ne suoraan Facebookiin.
  2. Kuva – Tunnereaktion herättävä kuva toimii. Ihmiset kuvissa toimivat. Suosittelemme käyttämään varsinkin päivittäisessä päivittämisessä.
  3.  Linkki – Kiinnostaviin artikkeleihin, omille verkkosivuille jne. Välillä kannattaa ihan täysin myydä ja ohjata omille sivuille. Linkit saavat aika vähän näkyvyyttä ilman mainontaa.  Pyri saamaan linkkiisi kuva (FB tunnistaa useimmilta sivuilta artikkeliin liittyvän kuvan ja sen voi vaihtaa).
  4. Pelkkä teksti – Tämä on listauksessa viimeisenä, tosin ihan lähiaikoina olemme huomanneet, että teksti päivitykset toimivat ajoittain varsin hyvin.

Paras combo näistä saadaan kun käytät eri päivitystyyppejä. Välillä kuvaa, välillä videota, linkkejä jne. Kokeile. Toimialakohtaisesti on eroja.

Muita vinkkejä:

  • Kehoita ja pyydä tekemään haluamasi toiminto (klikkaamaan linkkiä, katsomaan videota jne.)
  • Voit olla myös hauska jos se sopii yrityksenne muuhun viestintään.
  • Tartu kiinni ajankohtaisiin asioihin.
  • Kysy asiakkailtasi asioita ja haasta heitä.

Facebook-markkinointi on tehokasta ja oiva tapa pitää yhteyttä asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin, mutta se vaatii työtä kuten muukin viestintä. Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua sinulle!

PS. Kun haluat lisää vinkkejä Facebook-mainontaan ja markkinointiin niin lataa veloitukseton Facebook-markkinoinnin pikaopas:

facebook-mainonnan pikaopasLataa pikaopas