Netissä pyöriessä on tullut törmättyä monenlaisiin tapoihin markkinoida, ja mitä yllättävimpiin firmoihin joilta löytyy Facebook-sivut. Kuitenkin kun kysytään esimerkkejä sosiaalisen median markkinoinnista mieleen tulee aina Apple ja Nasa.

Nämä kaksi eroavat toisistaan kuin päivä ja yö: toinen panostaa sosiaaliseen mediaa merkittävästi ja toinen taas laiminlyö sen aivan täysin. Ja enhän olisi näitä ottanut esimerkiksi, ellei tilanne ei olisi täysinpäinvastainen kuin heti uskoisi.

 

Apple

Apple on todella merkittävä yritysmaailmassa, sitä ei voi kiistää kukaan. Se on maailman arvokkain yritys ja arvokkain brändi, ja heidän markkinointinsa on tehnyt historiaa. Heidän myynti- ja ostoprosessinsa ovat hiottu pelottavan tehokkaaksi.

Heidän sosiaalisen median preesens on kuitenkin täysi 0. Parasta mitä heiltä löytyy on Facebook-sivu, jonne ei ole ladattu edes tietoja tai kansikuvaa. Heiltä ei löydy Twitter-tiliä, blogia, Pinterestiä tai mitään muuta internet-preesensä kuin heidän kotisivunsa.

Toisaalta sähköposti-uutiskirjeet heiltä kyllä löytyvät. Mikä taitaa nostaa pisteet nollasta yhteen.

 

NASA

NASA, Yhdysvaltojen avaruustutkimuskeskus, on varmasti monille tuttu. NASA:sta on syntynyt useita merkittäviä tieteen saavutuksia ja NASA on useasti ollut mediassakin esillä.

Kuitenkin NASA, joka vaikuttaa kuitenkin monelle tylsältä organisaatiolta, on ottanut sosiaalisen median täydellä teholla käyttöön! Ja on kaikkea muuta kuin tylsä, kun katsoo pintaa syvemmälle!

NASA:lta löytyy loistava Facebook-kanava, Twitter-tili, jopa Foursquare, sekä Pinterest!

NASA on toteuttanut sosiaalisessa mediassa myös aivan loistavia kampanjoita. Todella merkittävän tutkimusrobotin, Mars Curiosityn laukaisua seurattiin sosiaalisen median kautta hurjilla katsoja luvuilla. Curiosity Rover on jopa vuosikymmenen ainut Marssiin Foursquaressa chekannut laite!

Curiosity Roverilta löytyy myös huikea Twitter-tili:

 

 

Yhteenveto

Raaka totuus iskee kuitenkin päin näköä ja Applen Facebook-sivuilla on 7 miljoonaa tykkääjää enemmän kuinNASAn. NASA ei ole silti yhtään sen huonompi. NASAlla sosiaalinen media ja läpinäkyvys on integroitu heidän arkeensa ja yrityststratgiaansa, ja he ovat saaneet valtavaa julkisuutta sen myötä. NASA on myös maanläheisempi ja helposti lähestyttävämpi sosiaalisuuden myötä.

Siinä missä Applen brändiin kuuluu olla erilainen, rajoja rikkova, oman tien kulkija. Heidän markkinointibudjettinsa on myös miljardi-luokkaa, ja sosiaalisesta mediasta pois jäänti on osa heidän strategiaansa.

 

Mutta oletko sinä altavastaaja ja haluatko muuttaa brändiäsi niinkuin NASA? Onko sinulla varaa jäädä pois niinkuin Applella on?