Mielipiteitä on varmasti yhtä monia kuin on Facebookin käyttäjiä. Joku voi kokea tungettelevana, jos saa omaan uutisvirtaansa mainoksia, jotka ovat profiloituneet omien tykkäämisien ja käyttäytymisen mukaan. Joidenkin mielestä tämä on ilmiselvää vakoilua, kun Facebook tuntuu tietävän ihmisten nettiselailusta lähes kaiken. Toisille tämä on vain helppo tapa löytää omat suosikkituotteensa tai kiinnostavat tapahtumat verkosta.

On toki totta, että Facebook tietää tarkkaan käyttäjiensä mieltymykset, harrastukset, kotipaikat ja niin edelleen. Digimarkkinoinnin kannalta tilanne on hyvä, kun mainoksille pystyvään määrittämään kohderyhmät todella tarkasti.

Kohderyhmillä parempiin tuloksiin

Kun mainonta on tarkkaan kohdennettua, saadaan mainosbudjetti käytettyä taloudellisemmin hyödyksi. Digimarkkinoinnin hyviä puolia on myös sen mitattavuus. Saadaan tarkkaa dataa siitä, kuinka moni on tullut sivuille mistäkin mainoksesta ja voidaan mitata, että onko mainonta tuottanut kauppoja tai liidejä. Facebook-mainonnalla voidaan myös nopeasti testata, että mikä viesti toimii parhaiten ja tätä dataa voidaan hyödyntää muussa yrityksen viestinnässä.

Perinteisen printtimedian mainonta voi levitä laajallekim, riippuen lehden levikistä, mutta mainonnan vaikutusta kuluttajiin voi tarkkailla vain tuotteiden myynnillä sekä myymälöissä tapahtuvalla lattialiikenteellä ja usein joudutaan silti arvailemaan. Mainostajan kannalta ei ole väliä miten lopputulos saavutetaan, mutta digimarkkinointi tarjoaa varmemman tavan mitata markkinoinnin tuloksia – erityisesti B2B-markkinoinnissa (liidit) ja verkkokaupassa (myynti).

Facebook vakoilee?

Välillä kuulee ihmisten ihmettelevän, kun omalle Facebook-sivulle ilmestyy juuri niiden tuotteiden mainoksia, joita on äsken käynyt selailemassa jollain verkkosivulla. Olet esimerkiksi käynyt klikkaamassa joitain kenkiä ja kohta uutisvirrassa tulee juuri tuon kenkäparin mainos, jossa sinua saatetaan muistuttaa äskeisestä selailustasi. Facebookilla ei kuitenkaan ole tarkoitus vakoilla käyttäjiään, vaan kyse on yksinkertaisesti sivustolle asetetusta Facebook-pikselistä, jolla rekisteröidään tuo äskeinen sivustolla vierailusi ja kun et suorittanut ostosta loppuun, niin mainostaja muistuttaa tästä uutisvirrassasi – puhutaan Facebookin dynaamisesta uudelleenmarkkinoinnista.

Jos haluat tietää, miksi mikäkin mainos sinulle Facebookissa näkyy, niin tämän voit tarkistaa helposti klikkaamalla mainoksen oikeassa yläkulmassa olevaa väkästä. Sen alta tulee esiin valikko: ”Miksi tämä mainos näkyy minulle”, jossa kerrotaan osa mainonnan kohdistamisen kriteereistä. Lisäksi voit tarkastella omia mainosasetuksiasi tästä linkistä: https://www.facebook.com/ads/preferences/?entry_product=ad_settings_screen

Miksi näen mainoksen?

Personoitua palvelua

Palataanpa hetkeksi ”oikeaan maailmaan” ja kuvitellaan tilanne myymälässä, jossa joutuisit seisoskelemaan tyhjän panttina ja tutkimaan tuotteita täysin ilman myymälähenkilökunnan apua. Jos juuri tuolloin paikalle pyyhältäisi tehokas myyjä, joka tietäisi täsmälleen, mitä tarvitset, niin sen luulisi tuntuvan mukavalta? Näinhän kohdennettu digimarkkinointi parhaimmillaan juuri toimii. Sinulle tarjotaan juuri niitä tuotteita, ravintoloita tai tapahtumia, joiden arvellaan sinua profilointisi perusteella kiinnostavan.

Miten Facebook seuraa meitä?

Evästeet (cookies) ovat verkkosivujen sisälle kirjoitettu koodirivi, joka lähettää tiedot käydyistä nettisivuista Facebookille. Evästeistä näkyy yleensä sivua avattaessa ilmoitus, jossa sivujen ylläpito ilmoittaa niiden olevan käytössä. Esimerkkinä evästeestä on jo aiemmin mainittu Facebook-pikseli. Sekin on pätkä JavaScript-koodia, jonka mainostaja saa asetettua omille verkkosivuilleen ja tämä mahdollistaa uudelleenmarkkinoinnin, paremman mitattavuuden, optimoinnin ja kohderyhmien rakentamisen.

Käyttäjät profiloidaan

Kun mainokset halutaan kohdentaa erittäin tarkasti, sinut voidaan luokitella esimerkiksi erilaisiin mainoskohderyhmiin esimerkiksi ikäsi, asuinpaikkasi, sukupuolesi, käyttämäsi kielen, harrastustesi tai koulutustasosi mukaan. Ja aina kun käytät puhelimessasi paikannusta, sekin tieto rekisteröityy talteen Facebookille – näin mainontaa voidaan kohdistaa esimerkiksi tietyssä paikassa vierailemassa oleville ihmisille.

Osa saattaa pitää tätä tunkeiluna, mutta ajatellaanpas tilannetta, jossa olet juuri muuttanut uudelle paikkakunnalle ja etsit esimerkiksi hyvää lounaspaikkaa. Jos tällöin saat uutisvirtaansa mainoksen ravintolasta, joka on sopivan matkan päässä olinpaikastasi, niin sehän on vain hyvää palvelua, eikö vaan?

Kohdentaminen auttaa mainostajaa sekä kuluttajaa

Loppujen lopuksi kyse on siis vain tarkasti kohdennetusta mainonnasta. Nykyisin kun kaikki kustannukset täytyy laskea erittäin tarkasti ja mainoseuroja ei ole varaa heittää hukkaan, niin Facebook tarjoaa mainostajajille hyvät työkalut mainosbudjettiensa mahdollisimman tarkkaan hyödyntämiseen.

On myös hyvä muistaa, että hyvä mainonta on hyvää mainontaa, julkaisualustasta riippumatta. Etenkin digimarkkinnoinnissa täytyy pystyä luomaan mahdollisimman kiinnostavia ja erottuvia mainoksia, jotta erottuisi internetin valtavasta mainosvirrasta.

Mitä kuluttaja hyötyy kohdennetusta digimarkkinoinnista?

Jokainen Facebook-käyttäjä rakentaa ”oman maailmansa”, joka koostuu kavereiden ja heidän kavereidensa, tiettyjen tuotteiden ja palveluiden tykkäämisistä. Näin syntynyttä profiilia mainostajat pystyvät hyödyntämään ja tarjoamaan kullekin käyttäjälle ”personoituja” mainoksia.

Kuluttajan kannalta kohdentaminen on yksinkertaisimmillaan sitä, että mainostaja tavoittaa hänet paremmin – juuri oikealla hetkellä, kun hän on etsimässä ratkaisua ajankohtaiseen tarpeeseensa tai ongelmaansa.

Facebookin työkalut kohdentamiseen ovat suuren käyttäjätiedon ansiosta huikeat. Välillä mainonta voi olla niin osuvaa, että se voi pelottaa kuluttajaa. Tärkeintä on kuitenkin tehdä mainonta hyvällä maulla ja olla hukuttamatta käyttäjää liiallisiin mainosnäyttöihin. Lisää työkaluista voit lukea esimerkiksi Facebookin pikaoppaastamme: https://www.bgh.fi/facebook-pikaopas/