Tulosten seuraaminen ja mittaaminen on erityisen tärkeää sähköisessä markkinoinnissa, joten on tärkeää että tulosseurannat myös toimivat oikein. Varsinkin silloin, jos et itse ole ollut laittamassa tulosseurantaa paikoilleen voi seurannan toimivuus aiheuttaa harmaita hiuksia.

Tulosseurannan toimivuuden tarkistamiseen on kaksi erittäin helppoa ja ilmaista keinoa. Ensimmäinen keino on kirjautua AdWords-tilille, klikata ylävalikosta kohtaa Työkalut ja valita pudotusvalikosta Tulokset.

Tyokalut-Tulokset

Viemällä hiiren Seurannan tila sarakkeesta löytyvät puhekuplan päälle, näet mikä on konversion tila.

Konversion-tila

Toinen keino on käyttää Googlen Tag Assistant -laajennusta Chrome selaimessa. Tag Assistant -laajennus on ilmainen ja ladattavissa suoraan selaimeen.

Asennuksen jälkeen Tag Assistantin käyttö on erittäin yksinkertaista. Mene sivulle johon tulosseuranta on asennettu ja klikkaa selaimen oikeasta yläkulmasta löytyvää Tag Assistant ikonia. Klikattuasi ikonia näet sivulle asetetut koodit (Google Analytics, Remarketing ja tulosseuranta) ja niiden tilan. Vihreä tarkoittaa, että kaikki on kunnossa. Sininen tarkoittaa, että jotain on mahdollisesti väärin, mutta tagi voi silti toimia aivan oikein. Punainen tarkoittaa virhettä ja silloin tagi ei toimi.

Google-Tag-Assistant

Näiden vinkkien avulla sinun ei tarvitse klikata omaa mainostasi ja tarkistaa sitä kautta toimiiko tulosseuranta.