Tee tarpeeksi hyvää, kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä, jota ihmiset haluavat jakaa.

Mieti millainen sisältö on asiakkaallesi arvokasta? Koita miettiä haasteita, johon sinä asiakkaana tarvitsisit apua ja joilla pystyt auttamaan asiakastasi, sekä luomaan kuvaa ammattitaitoisesta ja asiansa osaavasta yrityksestä. Esimerkiksi jos myyt kasvien siemeniä niin asiakkaitasi saattaa kiinnostaa esimerkiksi kasvien kasvattamiseen liittyvät asiat: millaisissa olosuhteissa kyseinen kasvi viihtyy, kuinka paljon sitä tulee kastella ja niin edelleen.. .

Esimerkiksi meidän tapauksessamme kun on kyse uusmediatoimistosta, joka myy asiantuntijapalveluita, sisällöntuotanto tarkoittaa kirjoittamista ajankohtaisista aiheista ja osallistumista keskusteluun. Kirjoitamme blogiimme pääosin kahdentyyppisiä kirjoituksia:

  1. Kirjoituksia ajankohtaisista aiheista, jotka liittyvät sosiaalisen median markkinointiin. Esimerkiksi mokista (Case: Midhill) tai muuten vain kielenpäällä olevista asioista (Diilin voittaja – Supersiskot
  2. Kirjoituksia, joista on hyötyä asiakkaillemme tai potentiaalisille asiakkaille. Jaamme vinkkejä esimerkiksi Facebook-markkinointiin tai kuten tässä kirjoituksessa, sisällöntuotantoon ja hakukoneoptimointiin.

Hyvä sisällöntuotanto vaatii

  1. Sisältösuunnitelman, jossa määritellään mitä kirjoitetaan, kuka kirjoittaa, kuinka usein ja millä tyylillä. Sisältösuunnitelmassa on hyvä määritellä myös tavoitteet.
  2. Copywriterin eli henkilön/henkilöt, jotka tuottavat sisältöä. Et oikeasti ehkä tarvitse copywriteriä, mutta perusteet ko. taiteenlajista tulee hallita. Lisäksi suosittelemme, että yritys etsii kirjoittajat sisältään, koska näinollen yritys pystyy viestimään helpommin omalla tyylillään ja asiantuntemuksellaan. Vierailevia kyniä voi blogeissa tietysti käyttää! Sisältöä tuottavan henkilön on hyvä ostata myös perusteet hakukoneoptimoinnista. Tähän puoleen saat vinkkejä blogin loppupuolella.
  3. Järjestelmällisyyttä. Blogissa on julkaistava tasaisin väliajoin. Suosittelemme kirjoittamaan postauksia etukäteen ja ajastamaan ne tuleville viikoille. Ainakin minulle tämä on helpoin tapa pysyä julkaisuaikataulussa.
  4. Alustan, jolle sisältöä tehdään. Suosittelemme WordPressiä helppokäyttöisyyden ja hakukoneoptimoinnin takia.
  5. Osallistamista. Koita saada ihmiset kommentoimaan, jakamaan ja osallistumaan keskusteluihin.

Seuraavaksi kerron hieman, miten copywriter voi vaikuttaa tuottamansa sisällön näkymiseen hakukoneissa.

5 copywriterin asetta, jotka tekevät tuhoisaa jälkeä hakukoneoptimoinnissa

1. Title

Titlessä tärkein hakusana kannattaa sijoittaa mahdollisimman alkuun. Vertaa: Viisi vinkkiä, kuinka teet hyvää hakukoneoptimoitua sisältöä. tai Hakukoneoptimointi – Viisi parasta käytäntöä.

Titlen maksimipituus on 72 merkkiä, jotta ihminen näkee koko titlen hakutuloksissa.

2. Meta description

Meta description on teksti, joka näkyy hakukoneen tulossivulla, titlen alapuolella. Hyvässä meta descriptionissa annetaan pieni maistiainen linkin takana löytyvästä tekstistä. Meta descriptionin tarkoituksena on saada yhdessä titlen kanssa ihminen klikkaamaan linkkiä. Suosittelen sisällyttämään myös meta descriptioniin tärkeimmän avainsanan, vaikka se ei suoraan vaikutakaan Googlen hakutulokseen, mutta sillä helpotat ihmisen päätöstä klikata linkkiäsi. Meta descriptionin maksimipituus on 165 merkkiä – tämä merkkimäärä näkyy hakutuloksissa kokonaan. Meta descriptionilla on tarkoitus saada lukija kiinnostumaan ja klikkaamaan sivustoasi. Välillä meta descriptionissa on hyvä myös kehoittaa tai kysyä! Tässä on esimerkkinä bgh.fi etusivun meta description:  ”Uusmediatoimisto, joka janoaa kasvua! bGH Uusmedia runttaa yritykseesi internetin kasvuhormonia täydeltä laidalta. Etkö sinäkin halua kasvaa kanssamme?”

3. Sisältö

Ainutlaatuinen ja usein päivittyvä sisältö on parasta hakukoneoptimointia. Keskity yhdellä sivulla pääasiaasi, äläkä hairahtele sivupoluille. Alle 300 merkkiä sisältöä on liian vähän. Pidä siis huoli, että kirjoitat tarpeeksi pitkän tekstin, mutta et käytä turhia täytesanoja ja jargonia. Voit boldata tai kursivoida tärkeimpiä avainsanoja lukemisen helpottamiseksi. Myös erilaiset listat ja bulletit ovat tehokkaita ja helpottavat lukijaa!

Käytä myös väliotsikoita, jotta teksti on helposti silmäiltävää ja lukija tietää mitä odottaa missäkin kappaleessa. Väliotsikoihin (headereihin) kannattaa myös sijoittaa tärkeimpiä avainsanoja tai kysymyksiä. Tehokkaita otsikoita ovat esimerkiksi: Kuinka teet sääntöjenmukaisen Facebook-kampanjan? tai 10 vinkkiä tehokkaan Facebook-kampanjan tekemiseksi

4. Avainsanatiheys

Avainsanatiheys kertoo kuinka usein haluttu avainsana löytyy tekstistäsi. Älä toista avainsanaasi jatkuvasti, koska 1) se tekee tekstistä todella rasittavaa luettavaa ja 2) hakukoneet ajattelevat, että yrität huijata niitä. Hyvänä sääntönä on, että avainsanatiheys ei saa ylittää yli 5 %. Jos ajatellaan, että minimimäärä tekstiä artikkelissa on 400 sanaa, avainsanasi saa esiintyä ihan maksimissaan 20 kertaa, mikä sekin on jo paljon.

5. Linkitä

Tehokas tapa nostaa sivustosi sijoitusta orgaanisissa hauissa on linkittää sivultasi. Tässä viisi parasta ohjetta linkittämiseen:

  1. Linkitä ajoissa, mielellään tekstisi alkupäässä.
  2. Linkitä asiaan liittyvään sisältöön.
  3. Linkitä tarpeeksi usein, noin 120 sanan välein.
  4. Tee linkityksiä omien sivujesi sisällä.
  5. Lisää linkkeihin asiaan liittyvä ankkuriteksti. Esimerkiksi Facebook hashtagit (vie blogiimme, joka kertoo Facebookin hashtageistä)

Mikäli koit tämän blogin hyödylliseksi tai täydeksi huuhaksi, jätä kommentti ja luodaan yhdessä keskustelua.