Internetmarkkinointi on nykyaikaa, halusivat yritykset sitä tai eivät. Tässä blogiartikkelissa käymme läpi muutaman työkalun/käytänteen, joita jokaisen yrittäjän ja yrityksen kannattaa hyödyntää; joko itse tai teettää ammattilaisella.

Hakusana-analyysi

Tee hakusana-analyysi toimialastasi. Helppo työkalu tähän on Googlen tarjoama avainsanatyökalu. Mieti, millä hakusanoilla palveluitasi haetaan. Mitä ihminen etsii kun hän voisi tarvita palveluitasi? Esimerkiksi jos tarjoat majoitusta, tärkeitä hakusanoja voisivat olla majoitus+tietty alue (keski-suomi, kaupunki jne.) tai mökki+tietty alue. Pyri saamaan tarpeeksi tarkkoja hakulausekkeita, koska näinollen pystyt katsomaan mitä juuri sinun alueellasi haetaan. Lisäksi voit vertailla esimerkiksi synonyymien tärkeyttä, kumpaa haetaan enemmän –> sitä kannattaa käyttää sivuillasi.

Hakusana-analyysi työkalulla näet kuinka monta hakua avainsanoilla on kuussa ja kuinka kilpailtuja avainsanat ovat. Lisäksi avainsanatyökalu antaa sinulle muita avainsanaideoita, joilla on haettu ja voit vertailla tuloksia.

Avainsanatyökalulla voit siis:

  1. Vertailla synonyymejä, mitkä ovat haetuimpia? –> Mitä sinun kannattaa käyttää sivuillasi.
  2. Hahmottaa tärkeimmät avainsanat yrityksellesi.
  3. Määrittää, millä hakusanoilla haluat löytyä Googlesta ja muista hakukoneista.

Googleta yrityksesi säännöllisesti

Tee Google-haku yrityksesi nimellä ja selaa vähintään 10 ensimmäistä sivua. Tee haku mielellään kerran kuussa. Miksi? Jotta tiedät, miten yrityksesi löytyy hakukoneista ja mitä siitä puhutaan netissä. Kannattaa myös hakea yrityksesi nimi+keskustelu -hakusanoilla, sillä näin keskustelupalstat löytyvät helpommin. Varaudu yllätyksiin, niin positiivisiin, kuin negatiivisiinkin. Lue kirjoittelua, ota opiksesi, mutta älä vaivu maanrakoon, sillä palaute keskustelupalstoilla on joskus turhankin jyrkkää. Mieti myös voitko ja kannattaako sinun ottaa osaa keskusteluun, mutta muista ohjeet negatiivisen palautteen käsittelyyn ja sosiaalisen median kriisiviestintään. Mieti miten osallistut ja ota rauhallisesti.

Googlen verkkovastaavan työkalut

Googlen tarjoamat Verkkovastaavan työkalut antavat sinulle tarkat raportit sivujesi näkyvyydestä Googlessa ja näinollen kertovat raakaa dataa hakukoneoptimointisi tasosta. Näet sivuillesi tulevat linkit ja liikennetiedot, sekä millä hakusanoilla näyt milläkin sijoituksella. Verkkovastaavan työkaluissa pystyt myös lisäämään sivustokarttoja ja tarkistamaan sivustosi virheitä. Verkkovastaavan työkalut tulee ottaa erikseen käyttöön ja käyttöönotto vaatii hieman ymmärrystä nettisivujen rakenteesta, hyvät ohjeet käyttöönottoon löydät täältä. Tärkeintä on, että sinulla on verkkovastaavan työkalut käytössäsi – itse analysointiin ja virheiden korjaukseen löytyy kyllä apua.

Google Analytics

Google Analytics on Googlen tarjoama analytiikkatyökalu, jolla voi seurata muun muassa internetsivujesi kävijämääriä, mitä he sivuillasi tekevät, kauan viettävät aikaa ja mitä sivuja he aukaisevat. Analytics on ilmainen, mutta sen lisääminen vaatii hieman taitoja, itse analytiikan lukemisesta puhumattakaan. Helposti seurattavaa dataa on muun muassa kävijämääriä, vietettyä aikaa, poistumisia ja avattuja sivuja. Näihin kannattaa kiinnittää huomiota ja etenkin seurata mitenkä tulokset ovat muuttuneet tehtyjen toimenpiteiden johdosta. Markkinointi, jonka tavoitteena on saada kävijöitä sivuille on täysin turhaa, mikäli et pysty seuraamaan tuloksia – tähän Google Analytics on oiva ja ilmainen työkalu.

Loppusanat

Yllä esittelin muutaman erittäin hyödyllisen internetmarkkinointityökalun. Esittelemme niitä lisää myöhemmin blogissamme. Testaa ja ota työkalut käyttöön. Tai vaihtoehtoisesti soita meidät käymään ja me otamme työkalut käyttöön sinun puolestasi, myös kesällä.