Viime viikolla (5.11.) Twitter avasi mainosalustan käyttöön myös Suomalaisille yrityksille. Tämä avaa taas uuden pelikentän internetmarkkinoijille.

Aiemmin Twitterissä on luotettu orgaaniseen näkyvyyteen ja kasvuun, mutta nyt on mahdollista mainonnan avulla päästä ihmisten twiittivirtaan. Kuten Facebook-mainonta, myös Twitter-mainonta on tarkasti kohdennettavaa.

Twitter-mainonnan hinnoittelu on klikkipohjaista, jossa määritellään korkein enimmäistarjous jonka olet valmis maksamaan yhdestä toiminnosta ja päiväbudjetti. Martti Lindholm testaili Twitter-mainoksia ja keskimääräiseksi klikkihinnaksi hänelle muodostui 0,27-0,58€. Joten ainakin alkuun mainonta on vielä suhteellisen edullista, mutta tilanne voi muuttua reilusti kun mainostajia tulee lisää mukaan kilpailuun.

Kampanjavaihtoehdot

Tarjolla on kuusi erilaista kampanjatavoitetta/-vaihtoehtoa:

– Twiittaustoiminnat(esim. uudelleentwiittaukset, suosikit, vastaukset)
Tavoita lisää ihmisiä ja ohjaa keskustelua

– Verkkosivuklikkaukset tai -tulokset
Ohjaa ihmisiä verkkosivullesi (ostamaan, rekisteröitymään tms.)

– Sovellusasennukset tai -toiminnat
Saa ihmiset asentamaan mobiilisovelluksesi tai levittämään tietoa siitä

– Seuraajat
Kasvata yhteisöäsi Twitterissä

– Liidit Twitterissä
Kerää sähköpostiosoitteet ihmisiltä, jotka ilmaisevat kiinnostuksensa tarjoustasi kohtaan

– Etkö halua tavoiteperusteisia kampanjoita?
Luo kustomoitu kampanja käyttäen vanhaa sponsoroitu twiitti -lomaketta.

Vaihtoehtoja löytyy hyvin jokaiseen tarpeeseen, joten useiden eri kampanjoiden pyörittäminen on järkevää Twitterissä.

Twitter-kampanjavaihtoehdot

Kohdennettua mainontaa

Mainosten kohdistamiseen löytyy työkaluja moneen tarpeeseen. Mainontaa voi kohdistaa hakusanojen mukaan, kiinnostuksen kohteiden ja seuraajien mukaan sekä räätälöidyille yleisöille. Sekä tietysti sijainnin, laitteiden ja kielen perusteella.

Valitettavasti sijainnin perustella mainostaminen rajoittuu tällä hetkellä vain valittuihin maihin, eli valittavina on vain Suomi, Ruotsi, jne.

Hakusanojen avulla tavoitat henkilöt, jotka käyttäjät tiettyjä hakusanoja hauissa, twiiteissä tai muussa toiminnassa. Hakusanoja voi tarkentaa täsmäämään täysin haluttua hakusanaa tai lisätä negatiivisia hakusanoja kuten Google AdWordsissa.

Kiinnostusten kohteiden ja seuraajien avulla tavoitat henkilöitä jotka ovat samankaltaisia valittujen henkilöiden kanssa. Kohdentamalla @käyttäjänimille tavoitat käyttäjiä, joilla on samankaltaisia kiinnostuksen kohteita kuin minkä tahansa kyseisten tilien seuraajilla. Esimerkiksi kirjoittamalla @TwitterAds voit kohdentaa viestin henkilöille, joita todennäköisesti kiinnostaa mainostaminen Twitterissä.

Räätälöityjen yleisöjen avulla voit kohdistaa mainontaa omille sähköpostilistoille, uudelleenmarkkinoida sivuilla vierailleille ja Twitter-tunnisteiden tai mobiilimainontatunnisteiden perusteella.