Kirjoitimme aiemmin siitä kuinka näkyä verkossa kuten Zalando. Ko. artikkelissa käytiin läpi mitä uudelleenmarkkinointi on ja missä sitä voidaan käyttää. Tässä artikkelissa kerron, miten uudelleenmarkkinointi toimii Googlessa ja miten sitä tehdään.

Kerrataan:

Uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa saada asiakkaat uudelleen sivuillesi tai verkkokauppaasi. Googlen sanojen mukaan: ”Uudelleenmarkkinointi mahdollistaa potentiaalisten ostajien tavoittamisen heidän selatessaan muita verkkosivustoja ja näyttää heille houkuttelevia viestejä tai tarjouksia, jotka rohkaisevat heitä palaamaan sivustoosi ja tekemään ostoksen.”

Eli lyhykäisyydessään uudelleenmarkkinoinnilla tarkoitetaan sitä, että tavoitat asiakkaasi uudestaan kun hän on jo kerran poistunut sivuiltasi tekemättä haluamaasi tekoa.

Listat tai yleisöt

Uudelleenmarkkinointia tehdään listoille, eli yleisöille, jotka luodaan joko Google AdWordsin tai Analyticsin kautta. Jokaista uudelleenmarkkinointi-kampanjaa varten luodaan oma listansa sivuston vierailijoista, joille mainoksia näytetään. Sivulle asennetaan uudelleenmarkkinointitunniste, joka latautuu kun vierailija käy sivuilla, johon tunniste on asennettu. Listoille kerätään ihmisiä heidän käyttäytymisen perusteella. Esimerkiksi, jos vierailija käy verkkokaupassa katsomassa punaisia T-paitoja, voidaan hänelle uudelleenmarkkinoida punaisia T-paitoja. Näin mainonnasta saadaan erittäin kohdennettua ja se perustuu aiempaan käyttäytymiseen.

Uudelleenmarkkinointilistoja voi luoda AdWordsin ja Analyticsin kautta. AdWordsin kautta voi tehdä listoja vain tietyillä sivuilla vierailleista kävijöistä, kun taas Analyticsin kautta listoja voi luoda perustuen tarkemmin vierailijaan itseensä. Listoja voi luoda sen mukaan kauan kävijä on viihtynyt sivuilla, missä ja millä hän on selannut sivuja, onko hän mies vai näin, ja paljon muuta. Analytics siis tarjoaa paljon joustavamman tavan luoda uudelleenmarkkinointilistoja.

Listat vaativat aina käyttäjiä, ennen kuin niille voi aloittaa näyttämään mainoksia. Listassa on oltava vähintää 100 henkilöä, jotta mainosten näyttäminen onnistuu. 100 on minimi, mutta on suositeltavaa, että listalla olisi lähemmäs 500 henkilöä. Suosittelen keräämään listoja etukäteen, jotta silloin kun mainonta aloitetaan, ovat listat keränneet tarvittavan määrän kävijöitä. Jos ajatuksena on aloittaa uudelleenmarkkinointi, aloita samantien miettimään kenelle haluat markkinoida. Luo sen jälkeen uudelleenmarkkinointilista näistä kävijöistä ja aloita keräämään nimiä listalle.

Jokaiselle listalle valitaan aika minkä ajan vierailija kuuluu kyseiselle listalle. Tässä kohtaa on tärkeää miettiä aiheutuuko liiallisesta näkyvyydestä hyötyä vai harmia. Osaa ihmisistä voi alkaa ärsyttämään, jos vain sinun yrityksesi mainokset näkyvät seuraavat kaksi kuukautta heidän selaillessaan internetiä. Mitään ohjesääntöä ei ole kauan jäsenyyden pitäisi kestää listalla, vaan on kokeiltava erilaisia vaihtoehtoja ja löydettävä itselle sopiva vaihtoehto. Kun listalle tehdään kampanja, voidaan valita kuinka tiheästi mainoksia näytetään vai rajoitetaanko niitä. Mainosten näyttökertoja voidaan rajoittaa kampanjoittain tai mainosryhmittäin. Näin pystytään rajoittamaan näkyykö mainokset jatkuvasti ja niin usein kuin mahdollista, vai esimerkiksi 5 kertaa päivässä. Jos listalle on asetettu jäsenyyden kestoksi 30 päivää ja vierailija on ollut 29 päivää listalla käyden 29. päivänä sivuilla uudestaan, alkaa hänen 30 päivän jäsenyytensä alusta.

Mainokset

Uudelleenmarkkinoitaessa Googlessa mainokset näkyvät Googlen Display-verkostossa. Mainokset voivat olla normaaleja AdWords tekstimainoksia, kuvabannereita, animoituja bannereita tai videoita. Eli käytössä on useita vaihtoehtoja joita kokeilla. Me olemme todenneet toimivimmaksi kuva- ja animaatiobannerit. Tavallisessa hakuverkoston AdWords -kampanjassa klikkaus % on yleensä 1-3, riippuen kampanjasta. Toisinaan klikkaus % pyörivät lähellä 10%, tällöin on onnistuttu luomaan erityisen hyvä kampanja. Remarketing -kampanjoissa erittäin hyvä klikkaus % on 1. Jos tähän päästään voidaan olla sen osalta tyytyväisiä. Normaalisti pyöritään kuitenkin 0.10-0.70% välimaastossa.

Uudelleenmarkkinoinnissa on tärkeää, että esitettävä mainos vastaa listalla olevien vierailijoiden käyttäytymistä. Eli jos kerätään listaa ihmisistä, jotka ovat vierailleet pikaoppaan lataus-sivulla, mutta eivät ole ladanneet pikaopasta, heille näytetään mainoksia, joissa kehotetaan lataamaan kyseinen opas. Ei näytetä heille mainoksia, joissa pyydetään osallistumaan kuluttajatutkimukseen.

Google tarjoaa yksityiskohtaiset ohjeet, kuinka asentaa uudelleenmarkkinointitunniste sivuille ja mitä Analytics-koodista tarvitsee muuttaa, jotta uudelleenmarkkinointi voidaan aloittaa. Sen takia en käsittele näitä asioita tässä artikkelissa.

Mikäli olet kiinnostunut aloittamaan uudelleenmarkkinoinnin, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle, niin ota yhteyttä meidän suuntaan tänne bGH Uusmedialle. Autamme sinut alkuun ja tarpeen vaatiessa kehitämme kanssasi kampanjoitasi, jotta niistä saadaan maksimitulokset irti.