Olet varmasti aina halunnut tietää miten sinun nettisivut pärjäävät kilpailussa toimialasi muihin toimijoihin nähden. Tämä tieto on löydettävissä suoraan Google Analyticsistä. Analyticsin avulla voit vertailla oman sivustosi tehokkuutta suhteessa kilpailijoiden sivuihin.

Analyticsin vertailuun on otettu tietoja muilta yrityksiltä nimettömästi, jotka ovat laittaneet päälle tilastojen jaon nimettömästi Googlen ja muiden kanssa. Vertailujen tutkiminen siis vaatii, että tietojen jako on laitettu päälle myös sinun sivuston kohdalla.

Vertailun löydät Analyticsistä valitsemalla sivupalkista Yleisö -> Vertailu. Jos vertailu ei ole käytössä voit ottaa sen käyttöösi Google Analyticsissä ylävalikosta Järjestyksenvalvoja -> TILI -> Tilin asetukset -> Vertailu kohtaan raksi -> Tallenna

Google-Analytics-Vertailu

Vertailussa on mukana yli 1600 eri toimialaluokkaa joihin voit verrata omaa sivustoasi. Toimialan lisäksi voit verrata sivua Maan/alueen ja sivuston päivittäisten istuntojen mukaan. Oletuksena verrataan 0-99 istuntoa päivässä sisältäviin sivuihin, mutta oletuksen lisäksi valittavissa on kuusi eri kokoluokkaa aina 100 000+ istuntoa sisältäviin sivuihin. Kun säädät filttereitä näet kuinka monta sivustoa sisältyy koontitietoihin.

Google-Analytics-vertailu-2

Vertailutietojen avulla voit vertailla seuraavia tietoja:

– Kanavat (Orgaaninen haku, suora liikenne, sosiaaliset mediat, viittausliikenne, maksettu haku, muut)
– Sijainti (Maa/alue)
– Laitteet (Desktop, tabletit, mobiili)

Vertailussa otetaan huomioon istunnot, %-osuus uusista istunnoista, uudet käyttäjät, sivut/istunto, istunnon keskim. kesto ja poistumisprosentti.

vertailutiedot

Taulukko näyttää prosenttiosuuden, jota paremmin tai huonommin sivustosi pärjää verrattuna muihin sivustoihin määrittämiesi tietojen perusteella.. Positiivinen arvo (kuten 324,82 %) tarkoittaa, että sivu menestyy vertailun kohdetta paremmin. Negatiivinen arvo (esimerkiksi –22,38 %) tarkoittaa, että sivu menestyy vertailun kohdetta huonommin.

Vertailu on arvokas raportti, sillä se kertoo miten sinun sivusto pärjää esimerkiksi liikenteen lähteiden suhteen muihin alan toimijoihin nähden ja miten he viihtyvät sivuilla.